Byggahus.se

Betsning av bänkskiva som gått fel

1. B
    Medlem Nivå 1
    Har betsat en nyslipad bänkskiva i bok i svart. Efter andra strykningen och efter 24 timmars torkning är fortfarande vissa delar av skivan klibbig. Försökte verkligen lägga på så lite som möjligt och så att det täckte helt. Kommer detta att torka helt och bli bra? Om inte går det att göra någonting åt det klibbiga?

Tacksam för all hjälp!

2. J
    Medlem Nivå 7
    Hur länge väntade du mellan första och andra strykningen?

3. B
    Medlem Nivå 1
    Jag väntade ca 24 timmar dvs dagen efter. I morse ca 36 timmar efter andra strykningen = fortfarande klibbigt och flammigt, dock mycket litet bättre. Kan tilläggas att det är lackbets. Går det att ta bort det mesta med lacknafta och sedan olja istället eller måste allt slipas bort?

4. J
    Medlem Nivå 7
    Vad använde du för verktyg att applicera betsen? Det bästa är att stryka ut den med en svamp för att sedan torka bort överflödet med en luddfri trasa eller ett trassel.

Prova att slipa med ett fint sandpapper och torka av med en fuktig trasa. Använd inte lacknafta för då kanska du löser upp mer än önskat. Hoppas det går bra.

5. M
    Medlem Nivå 3
    Var det bara bets, eller typ lackbets? Har för mig att vår trapp var lite kladdig ett tag efter av lackbetsen men att det blev så småningom bra. Men då så strök jag också på en halvmatt klarlack på. Flammigheten vet jag dock inget om, om den inte kommer ifrån betsens egenskaper.