Hej,
Jag har renoverat en dörr som tidigare såg förfärlig ut och som slutkläm på det hela tänkte jag betsa dörren. Jag slipade mycket noggrant och avslutade med att blöta ned dörren med en trasa för att få fibrerna att ställa sig upp för att sedan avsluta med 180 sandpapper. När jag sedan skulle betsa "torkade" betsen oerhört snabbt och resultatet blev dåligt tyvärr.
Det är första gången jag betsade då förmodligen gjorde jag något fel. Jag applicerade betsen flödigt och torkade med en trasa medans jag betsade. Min fråga är om det går att rädda på något sätt eller om det helt enkelt bara är att slipa om och göra ett nytt försök? Går det möjligtvis att slipa på de ytorna för att försöka rädda dem?
Tack på förhand.
Jag har renoverat en dörr som tidigare såg förfärlig ut och som slutkläm på det hela tänkte jag betsa dörren. Jag slipade mycket noggrant och avslutade med att blöta ned dörren med en trasa för att få fibrerna att ställa sig upp för att sedan avsluta med 180 sandpapper. När jag sedan skulle betsa "torkade" betsen oerhört snabbt och resultatet blev dåligt tyvärr.
Det är första gången jag betsade då förmodligen gjorde jag något fel. Jag applicerade betsen flödigt och torkade med en trasa medans jag betsade. Min fråga är om det går att rädda på något sätt eller om det helt enkelt bara är att slipa om och göra ett nytt försök? Går det möjligtvis att slipa på de ytorna för att försöka rädda dem?
Tack på förhand.
Tack för svar, haha inga barn var inblandade i detta försök utan bara en oerfaren hemmafixare
. Så det går inte att försöka slipa på de områdena som är mörkare för att på något sätt försöka "jämna ut"? Kanske ändå skulle bli dåligt dock 
Hmm tror det var en vattenbaserad bets från Herdin. Jag gav dörren ett till försök genom att slipa med fint sandpapper på de ytor som såg sämst ut för att sedan lägga på ett lager bets till. Tänkte att jag inte kunde göra det sämre än det redan var. Till min förvåning slutade det helt ok.
Inte helt OK men tillräckligt OK för att jag ska kunna leva med det iallafall
! På bilden är det en stark lampa som riktats mot dörren så det ser värre ut på bilden är i "verkligheten".
Inte helt OK men tillräckligt OK för att jag ska kunna leva med det iallafall
Det ser fint ut, men jag undrar om det håller för väder och vind.
(Jag har använt Herdins lackbets inomhus, till soffbordet, för flera år sedan: Ytan tålde inte alkohol, rödsprit eller dylikt. Jag efterbehandlade med klarlack flera gånger.)
Om det inte uttryckligen framgår att ditt bets klarar vårt klimat, skulle jag vilja rekommendera ett tåligt klarlack för utomhusbruk. Förslagsvis 3 strykningar med lätt slipning emellan.
(Jag har använt Herdins lackbets inomhus, till soffbordet, för flera år sedan: Ytan tålde inte alkohol, rödsprit eller dylikt. Jag efterbehandlade med klarlack flera gånger.)
Om det inte uttryckligen framgår att ditt bets klarar vårt klimat, skulle jag vilja rekommendera ett tåligt klarlack för utomhusbruk. Förslagsvis 3 strykningar med lätt slipning emellan.
Redigerat:
Jag har bara betsat dörrsidan som är på insidan av lägenheten så det borde nog inte vara något problem tänker jag. Ska lacka den med en lack imorgon som skulle ge ökad tålighet
.
Klicka här för att svara