1 343 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Betonrecept för skalblock, max 8mm ballast. Hjälp!
Hej,
Det finns otaliga recepttrådar på betong men inte riktigt likt det jag behöver nu.
Jag ska gjuta håligheterna på finjas Skalblock. Då rekomenderar de max 8mm storlek på ballast, och C25/30. Men C25/30 är väl inte så svårt att uppnå på egen hand, det är väl ganska liten andel cement. När jag göt grunden så körde jag "klassikern" härifrån och som också finns på Cementa,
cirka
25 kg cement
40 l makadam 8-16
40 l Sand 0-8
14-15 l vatten
Men vad kör jag för blandning nu när jag inte ska ha större än 8mm ? Byter ut 8-16 till 4-8 men behåller förhållandet? Köra allt sand 0-8 ?
Hälsningar
Viktor
Det finns otaliga recepttrådar på betong men inte riktigt likt det jag behöver nu.
Jag ska gjuta håligheterna på finjas Skalblock. Då rekomenderar de max 8mm storlek på ballast, och C25/30. Men C25/30 är väl inte så svårt att uppnå på egen hand, det är väl ganska liten andel cement. När jag göt grunden så körde jag "klassikern" härifrån och som också finns på Cementa,
cirka
25 kg cement
40 l makadam 8-16
40 l Sand 0-8
14-15 l vatten
Men vad kör jag för blandning nu när jag inte ska ha större än 8mm ? Byter ut 8-16 till 4-8 men behåller förhållandet? Köra allt sand 0-8 ?
Hälsningar
Viktor
Jag körde makadam 4-8, sand 0-8 och cement. Men minns inte blandningsförhållandet. Ska se om jag har det nedskrivet någonstans men annars får jag nog utgå ifrån att jag körde samma som när jag har 8-16 makadam.C Chronaus skrev:
20 l makadam
20l + en sandtag sand 0-8
Halv säck cement
Vatten
Ok! Tack för infon!Viktor.J skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur stor är risken för krympsprickor i lockpanel?
Fasad -
Rör istället för murstock (för kamin)
Värme allmänt -
Läckande Element vid luftningsventil. Vad för reservdel?
Värme allmänt -
Kan jag sätta ångbroms utanpå OSB istället för bakom?
Isolering -
Kan en gjutform av brädor lyftas av finbetong?
Grund & Markarbeten