Hej husbyggare!

Såg dessa betongväggar på ett spa idag. Då jag själv bygger hus just nu så blev jag otroligt sugen på att applicera likadana väggar i mitt kommande badrum.

Har man helt enkelt byggt en form med plank i ena delen? Känns som att återspeglingen av planens struktur är så otroligt skarp på dessa väggar som jag fotat att jag har svårt att tro att det blir så bra endast genom att göra enligt ovan?

Någon som har erfarenhet att dela med sig av?

• Betongvägg med detaljerad träplankstruktur och synliga knotthål, liknar en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongväggar med träplankstruktur och reflektioner på golvet i ett spa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strukturen får du, vibba uta helve.. Bara.

Men den där är påbättrad i efterhand med färg.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det är nog svårt att färga in det där efteråt. Jag skulle tro att man har behandlat formen med nåt innan man hällde i betongen?

Skulle tro att formen bara har varit ordentligt oljad innan dom gjöt för oljan har inte trängt in i formen vid kvistar så betongen blivit färgad av oljan

K
Jarlingar Jarlingar skrev:
Strukturen får du, vibba uta helve.. Bara.

Men den där är påbättrad i efterhand med färg.
Man bör inte vibba uta helvete, risk för separation. Man skall vibba lagom :)
Dock bör man välja en betong stort sättmått, typ S5 (fullflyt) för att betongen skall ha lättare att hitta in i virket. Eventuellt med lite tillsatser för att göra det ännu mer flyktigt. Men det bör en erfaren betongare ha koll på.

Kan ju göra en mockup och pröva dig fram med olika typer av virke, betong och vibbmetoder innan du kör skarpt.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Precis, jag tänkte prova mig fram lite med mindre formar för att se hur jag ska nå bästa resultat. Tvekar också på att de har målat detta i efterhand, det såg verkligen mycket verklighetstroget ut, dvs kvistar och allt hade mörkare infärgning, kanske har detta skett pga olja som någon sa. Någon som har en aning om vilken bredd man minst bör ha för att kunna ha detta som ytskikt på väggarna?

Testa med nån pigmenterad olja som får torka in lite olika mycket innan gjutning.

• Gilla
Fredrik92Johansson
  • Laddar…
Som jag ser det så finns ingen anledning att pigmentera formoljan, färg kan man alltid tillföra efteråt. En torr ren betongyta kommer att suga tunn färg på djupet senare också (nu pratar vi inte tjock akrylatfärg, utan någon slags färg med lasyregenskaper)
Däremot att vibba lagom, och ha en betong med höga flytegenskaper och en siktkurva med lite överskott på fin sand kan nog hjälpa till.
Sen skulle jag, om man vill ha denna effekten, bygga formen lite slarvigare än perfekt. På så sätt framträder brädornas konturer mer också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.