Byggahus.se

Betongspårfräs

1. F
    Medlem · Jämtland · 406 inlägg

folkeorg

Medlem
    Ska lägga ner golvvärmerör i plattan.

En proffsfräs kostar ca 7000kr utan diamantkapskivor. Känns lite overkill för ett privatjobb. Hyra går iof men det kostar 300kr/dygn + 800kr/mm slitage.

"Cirkelsågen" från Jula ligger på 999kr inkl. skivor. Någon som testat den? Någon skillnad lär det ju vara.

När jag bytte avloppsrör kapade jag upp betongen med en diamantskiva från Byggmax. Det gick bra. Man får ta det lite lugnt så man inte bränner den direkt. Dammade så in i h-e..

2. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 381 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Har provat julas modell är inget vidare jämfört med en riktig maskin hade dock inte spårat ner slingorna iallafall kan du inte spackla in dom?

3. L
    Medlem · Stockholm · 226 inlägg

logic

Medlem
    Jag har kört Julas spårfräs i två omgångar. Den är verkligen inte mycket att hänga i granen (mycket svårmanövrerad i lättbetong) men den gör ju jobbet.

4. F

folkeorg

Medlem
    Nope, vill inte att bygga uppåt. Mer exakt varför är den inget vidare? För att det tar extra tid? Kass ergonomi?

5. F

folkeorg

Medlem
    Hur menar du svårmanövrerad? I annat är raka spår?

6. F

folkeorg

Medlem
    Det står i recensionerna att den går bättre bakåt och faktiskt visas det så i manualen. Har ni kört baklänges?

Vad är då meningen med lasermarkeringen? Den får man ju i det sågade snittet och inte i markeringen..

7. M
    Medlem · 304 inlägg
    Den pallar ju knappt lättbetong så du lär ju få nöta en del om du ska göta spår i betong

8. L
    Medlem · Stockholm · 226 inlägg

logic

Medlem
    Det är mycket svårt att få till raka spår. Jag ritade ut exakta linjer på väggen att följa, men resultatet blev närmast ett vågspel. Lasern är kanon som idé men fräsen fastnar lätt mot väggen och när man lägger lite kraft mot så hoppar den till och byter helt riktning.

Folkeorg kul att du säger det, jag körde faktiskt en del baklänges efter att ha insett samma sak. Fungerar bättre än framåt.

1000 kr är väldigt billigt men om jag ska spåra igen i framtiden så kommer jag att investera i en dyrare rackare!

• Laddar…
  9. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 381 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Hur har du tänkt med vändspår ? blir ju typ 40 lpm/10m2 mycket jobb

10. L
    Medlem · Östergötland · 2 289 inlägg

largab

Medlem
    Om man ska spåra i en härdad betongplatta så får man köra väldigt långsamt med JULA-maskinen. Den är för svag för det. Åtminstone min maskin.

Kan du inte limma spårade EPS-skivor istället ? Tex för 12 mm slang, bygger endast 16 mm. Får ju lite isolering på köpet ....

11. F

folkeorg

Medlem
    Tänkte såga 90-grader och sedan "gera" 45-grader i hörnen (kanske med vinkelkapen) så det blir vändutrymme.

5kvm men ja, många å långa spår blir det..

12. F

folkeorg

Medlem
    Jo det låter frestande men dörrposterna begränsar och golvbrunnen måste höjas. Måste dessutom "flyta upp" resten av golvet (ska inte lägga under bänkar och hyllor). Men jag kan ju kontrollmäta för det skulle ju spara tid m.m.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.