Hej
Har planer på att måla garagegolvet med epoxy för att få en snyggare och mer lättstädad yta.
Golvet gjöts 2019, glättades då med helikopter men ej ända ut till kanten.

Har förstått att jag måste betongslipa innan målning men är osäker på hur jämn jag kan få ytan. Som ses på bilden är den ojämnare närmare väggen.

Klarar man att få till ytan så att den går att måla genom att enbart köra med slip eller behöver jag spackla så den blir jämnare först?

Tacksam för svar!
/Henrik

• Ojämnt garagegolv i betong bredvid en trävägg, med kant där gjutningen möter väggen. Golvet är planerat för epoxymålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay
Det där fixas lätt med Flexmaskin

MrJay MrJay skrev:
Det där fixas lätt med Flexmaskin
Tack för svar. 😀

Något annat som är bra att veta inför slipning/målning? Tips/erfarenheter tas gärna emot.

Ska du vara säker på att få det bra så slipar du hela ytan. En större maskin för de stora ytorna och en liten handhållen flex eller liknande för att komma åt helt utmed väggar.

Kostar inte särskilt mycket att hyra.

mexitegel mexitegel skrev:
Ska du vara säker på att få det bra så slipar du hela ytan. En större maskin för de stora ytorna och en liten handhållen flex eller liknande för att komma åt helt utmed väggar.

Kostar inte särskilt mycket att hyra.
God ide.
Lyckas man slipa 100 m2 på en dag eller det blir för tight?

Det finns rätt stora maskiner, men kostar därefter. Rådgör med din hyrfirma är mitt tips.

Missa inte att hyra en rejäl stoftavskiljare.

mexitegel mexitegel skrev:
Det finns rätt stora maskiner, men kostar därefter. Rådgör med din hyrfirma är mitt tips.

Missa inte att hyra en rejäl stoftavskiljare.
Jag gör så.

Tack för hjälpen.
/Henrik

MrJay
H henrik_1981 skrev:
Tack för svar. 😀

Något annat som är bra att veta inför slipning/målning? Tips/erfarenheter tas gärna emot.
Ha en riktigt bra dammsugare kopplad till maskin!

• Gilla
henrik_1981
  • Laddar…
Hej
Golvet blev målat och slipat på semestern. :) Är relativt nöjd, trodde dock att epoxyn bättre skulle dölja brister i underarbetet bättre, färgen var betydligt tunnare än jag trodde. Tänker här inte på den större spricka som syns i bifogad bild utan på de mindre ojämnheten som syns om man zoomar in.
Tack för alla tips,
//Henrik

• Målat och slipat golv med större spricka synlig i ytan, reflekterande ljus från fönstret; bilens däck delvis synligt i vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.