Hej alla!
Jag är helt oerfaren när det gäller slagborrar, betong och betongskruvar så jag behöver lite hjälp.

Jag har beställt en Billy bokhylla och tidigare erfarenhet säger att jag måste skruva fast den i (betong)väggen så den inte tippar.

Jag har redan flera billy-hyllor som är fastskruvade i väggen men i det fallet fick jag hjälp av en vän som gjorde jobbet åt mig med egen borr och skruvar.

Dom skruvarna som användes på dom äldre hyllorna har en längd på 40mm, diameter på huvudet är 10mm, gängdiametern är 4,5mm.

Jag behöver tips på en slagborr som gör jobbet (men är billig då jag har ingen annan användning för den), vilken betongborr jag ska köpa till och vilka skruvar jag ska använda samt alla relevanta mått. (Jag skulle ha lånat en slagborr av en jobbarkompis/vänner men ingen har en borr att låna ut.)

Uppskattar all hjälp jag kan få!

• En guldfärgad skruv med stjärnhuvud ligger på ett tygunderlag, troligen ämnad för att fästa en bokhylla i betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en guldfärgad skruv med stjärnformad skruvspår inskruvad i en blå tygbakgrund.
    Skapa konto
Hyr en slagborrmaskin på cramo/ramirent samt köp några plugg på jula. Fischer gillar jag.

Total kostnad 100-200 kr

• Gilla
Fredster46
  • Laddar…
R Rowah skrev:
Hyr en slagborrmaskin på cramo/ramirent samt köp några plugg på jula. Fischer gillar jag.

Total kostnad 100-200 kr
Tack för tipset. Jag visste inte att det gick att hyra sånt.
Nu behöver jag bara själva borrbiten och rätt skruv.

K
F Fredster46 skrev:
Tack för tipset. Jag visste inte att det gick att hyra sånt.
Nu behöver jag bara själva borrbiten och rätt skruv.
Kolla hygglo - https://www.hygglo.se/search/borrhammare.
Brukar nästan alltid finnas någon i närheten som hyr ut sin maskin. Borde lätt kunna hitta en borrhammare för <100kr/dygn.

Väggens konstitution påverkar val av plugg och skruv.
Jag vet inte riktigt hur Billybokhyllorna ser ut, men gissar att det finns en luftspalt mellan bakstycke och vägg (= lite längre skruv) och att du bör använda skruv som inte är försänkt.
Med andra ord tror jag inte att skruven på bilderna är lämplig för ändamålet.

Vet du någonting om väggen (betong, tegel med puts, etc), eller åtminstone när huset är byggt?
Finns det risk att du kan stöta på vatten eller eldragningar där du ska borra?

Edit - Du måste alltså plugga. Du kan inte borra ett hål och sätta skruven direkt i hålet (om det nu är en betongvägg).
Skruv och plugg kan ofta köpas tillsammans i en liten påse, om man inte behöver så många. Blir dyrt per skruv, men billigare än att köpa en massa skruvar och pluggar.

K Kardan79 skrev:
Kolla hygglo - [länk].
Brukar nästan alltid finnas någon i närheten som hyr ut sin maskin. Borde lätt kunna hitta en borrhammare för <100kr/dygn.

Väggens konstitution påverkar val av plugg och skruv.
Jag vet inte riktigt hur Billybokhyllorna ser ut, men gissar att det finns en luftspalt mellan bakstycke och vägg (= lite längre skruv) och att du bör använda skruv som inte är försänkt.
Med andra ord tror jag inte att skruven på bilderna är lämplig för ändamålet.

Vet du någonting om väggen (betong, tegel med puts, etc), eller åtminstone när huset är byggt?
Finns det risk att du kan stöta på vatten eller eldragningar där du ska borra?
Det är, så vitt jag vet, solid betong.Huset är från tidig 70-tal. Inga elkablar i väggen enligt kabeldetektorn.

K
F Fredster46 skrev:
Det är, så vitt jag vet, solid betong.Huset är från tidig 70-tal. Inga elkablar i väggen enligt kabeldetektorn.
Ok.

Jag kollade monteringsanvisningen för Billy, och det ska tydligen sättas en vinkel på bokhyllornas ovansida.
Den kommer att ligga dikt an väggen, så skruven behöver inte vara skitlång. Du bör dock välja skruv med platt undersida av huvudet (ej försänkt).

Var ska du köpa grejer?

Borr måste du välja när du hyrt en maskin och bestämt dig för vilken skruv och plugg du ska använda.
Blir gissningsvis en borr med sds-fäste, 5-8mm i diameter och 65-80mm lång. Kostar <50kr.

Edit - Du bör alltså använda en skruv som ser ut som på bilden.
Skruv med platt huvud och röd plugg för montering av bokhylla på väggen.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Fredster46
  • Laddar…
...och be inte om en "slagborr" när du hyr, det är en liten borrhammare du vill ha. Den har en annan sorts slagverk än den traditionella slagborrmaskinen som är mekaniskt (ingen använder en sådan i betong längre).

• Gilla
pette och 2 till
  • Laddar…
K
  • Gilla
Fredster46
  • Laddar…
Jag tror jag har så det räcker.
Många tack för tipsen!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.