Hej! Jag har ett problem med min betongplatta för garaget. Betongplattan har legat ett par år och har bildat ett ganska stor spricka/splittring. Det har dock endast skett vid mitten längst väggen, hörnen verkar vara okej. Med splittringen finns det en liten lutning på väggen, lutningen på resten av plattan är oförändrad. Jag har tänkt att reparera detta, sedan fixa ytan på betongplattan så att den kan målas osv. Jag har två frågor gällande detta.
Första är hur jag borde ta till väga för att fixa splittringen i mitten, ska man använda en viss primer och cement typ för detta? Jag har letat efter resurser kring reparation av sprickor på cement men har endast hittat exempel på ifyllning av små sprickor.
Andra är hur jag borde göra ytan fin. De två alternativen jag har kommit fram till är att slipa hela plattan och ifyllning av små hål eller att lägga ut avjämningsmassa över hela ytan. Vilket av dessa verkar rimligare? Jag tänkte att slipningen kommer ta lång tid men kommer vara bättre eftersom att garage porten och väggarna kommer försvåra arbetet om jag använder avjämningsmassa.
Garaget är ungefär 50 kvm.
Tänkta avjämningsmassan: https://www.bauhaus.se/avjamningsma...60135&indexName=nordic_production_sv_products
Första är hur jag borde ta till väga för att fixa splittringen i mitten, ska man använda en viss primer och cement typ för detta? Jag har letat efter resurser kring reparation av sprickor på cement men har endast hittat exempel på ifyllning av små sprickor.
Andra är hur jag borde göra ytan fin. De två alternativen jag har kommit fram till är att slipa hela plattan och ifyllning av små hål eller att lägga ut avjämningsmassa över hela ytan. Vilket av dessa verkar rimligare? Jag tänkte att slipningen kommer ta lång tid men kommer vara bättre eftersom att garage porten och väggarna kommer försvåra arbetet om jag använder avjämningsmassa.
Garaget är ungefär 50 kvm.
Tänkta avjämningsmassan: https://www.bauhaus.se/avjamningsma...60135&indexName=nordic_production_sv_products
Hur djup skulle du säga att sprickan är som syns på sista bilden?
Vad finns under plattan?
Har garaget satt sig så att hela den väggen lutar aningen utåt?
Jag tänker att det kanske tål att funderas på lite innan man bara fyller igen sprickan...
Vad finns under plattan?
Har garaget satt sig så att hela den väggen lutar aningen utåt?
Jag tänker att det kanske tål att funderas på lite innan man bara fyller igen sprickan...
Sprickan är ganska sned. Jag kom 12cm ner i sprickan. Under plattan verkar det finnas något slags jord dock finns det även berggrund. Undersidan har åkt ut så att den lutar utåt ja.K Klass0n skrev:
Jag tycker det ser ut som att man använt lecablock el dylikt som form och sen gjutit en platta i mitten.
Är det så så kan jag förstå varför sprickan går som den gör.
Jag tror inte de som byggde har gjort rätt här, Vanligtvis vill man ju armera betongen ännu mer i kanterna där man ska ställa väggarna för att förhindra precis det du är med om.
Det finns väl några vägar att gå:
1 Laga sprickan och hoppas på det bästa.
2 Lyfta garageväggen och gjuta en ny sula under väggen.
3 Ta in en konstruktör som tittar på det och ger dig förslag på hur man ska lösa det.
Jag tror inte de som byggde har gjort rätt här, Vanligtvis vill man ju armera betongen ännu mer i kanterna där man ska ställa väggarna för att förhindra precis det du är med om.
3 Ta in en konstruktör som tittar på det och ger dig förslag på hur man ska lösa det.
Jag gick igenom alla dokument för huset. Jag hittade ett par ritningar och anvisningar för hur garaget ska byggas. Garaget byggdes 1983 så att reklamationstiden är långt passerad. Enligt bygghänvisningarna ska Grundläggningen bestå av Kantförstyvad armerad betongplatta Alternativt 200 mm murblock. Det ser ut som att byggaren valde alternativet murblock vilket i det här fallet är lecablock. Det ser ut som att det fanns en vägg vilket får mig att tänka att detta kan leda till mindre stöd som håller in väggen vilket ledde till sprickan.K Klass0n skrev:Jag tycker det ser ut som att man använt lecablock el dylikt som form och sen gjutit en platta i mitten.
Bra detektivarbete!
Då kan vi konstatera att garaget står på lecablock och att det därmed skulle kunna uppstå liknande sprickor på fler ställen.
Så.. vad ska man göra åt det?
Det beror på lite hur mkt pengar och energi du vill kasta på problemet.
Jag vill nog återigen rekommendera att du tar dit nån byggnadsingenjör som kan inspektera på plats och komma på lämpliga åtgärder.
De jag kan komma på är:
1. Lyft delar av garaget kanske en vägg åt gången några cm, slit väck lecablocken gjut en ny sula. Men ska den nya sulan fästa väl i den gamla så vill man nog bila upp lite av den gamla plattan för att få armeringen från kanten att gå in i den gamla armeringen.
Det är möjligt att göra själv men slitigt.
2. Man kan tänka sig att leca blocken får stå kvar sen gjuter man en 30cm bred sula runt garaget utanför 2 väggar. Sen flyttar man dit garaget. Det blir en mindre komplicerad gjutning men att flytta garaget kan krävas en del jobb.
Då kan vi konstatera att garaget står på lecablock och att det därmed skulle kunna uppstå liknande sprickor på fler ställen.
Så.. vad ska man göra åt det?
Det beror på lite hur mkt pengar och energi du vill kasta på problemet.
Jag vill nog återigen rekommendera att du tar dit nån byggnadsingenjör som kan inspektera på plats och komma på lämpliga åtgärder.
De jag kan komma på är:
1. Lyft delar av garaget kanske en vägg åt gången några cm, slit väck lecablocken gjut en ny sula. Men ska den nya sulan fästa väl i den gamla så vill man nog bila upp lite av den gamla plattan för att få armeringen från kanten att gå in i den gamla armeringen.
Det är möjligt att göra själv men slitigt.
2. Man kan tänka sig att leca blocken får stå kvar sen gjuter man en 30cm bred sula runt garaget utanför 2 väggar. Sen flyttar man dit garaget. Det blir en mindre komplicerad gjutning men att flytta garaget kan krävas en del jobb.
Liknande trådar
-
Vad kallas dessa saker längst ner under sanden i mitt vattenfilter?
Vatten & Avlopp -
Spårad cellplast med golvvärme ovanpå betongplattan i uterummet
Byggmaterial & Byggteknik -
Skorsten till kamin som placeras längst bort från nock
Ved, Pellets, Flis -
Träfasad på tegelhus fuktskadat men bara längst ner. Vad göra?
Fasad -
Hur göra längst ner mot betongplattan? (Bilder)
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus