Byggahus.se

betongplatta med golvvärme+massivt furugolv

1. J
    Medlem · 2 inlägg

jave17

Medlem
    Ska bygga till stugan för åretruntboende och har fastnat för platta på mark som grund. I plattan ska vi ha vattenburen golvvärme från en frånluftspump och dessutom finns ett par eldstäder med för att ge tillskottsvärme. Vi vill ha massivt furugolv i alla utrymmen (utom i bad och hall ;)).
    Frågan är hur man lämpligen väljer golv ??? Det finns en fabrikant som säger att man kan lägga deras 14 mm massiva golv limmat och flytande med fuktspärr mot plattan i bredder upp till 3,5 m. En annan avråder från detta men säger att man kan limma ett 20mm golv flytande eftersom detta inte slår sig. Andra avråder från limning och förordar skruvning ner i plattan vilket jag tycker känns skakigt med alla dessa rör strax under ytan... Vill veta om någon har erfarenhet av detta problem.

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 246 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: betongplatta med golvvärme+massivt furugolv

Hur du skall förlägga golvet törs jag inte sia om - kör på det sätt som golvfabrikanten du väljer förespråkar.

Jag tycker du skall läsa denna noggrant också:

http://siljan4.webdoc.nu/files/Tragolv_pa_golvvarme.pdf

Jag tror det finns en uppdaterad version av detta dokument (2004), försök få tag i denna (tex kan säkert Siljan skicka en till dig).

Det jag spontant känner är att tjockare trägolv (>20mm) OCH rör i betong känns som en rätt värmetrög konstruktion. Fundera över om du inte ska lägga rören i frigolit ovanpå betongen.

3. J
    Medlem · 2 inlägg

jave17

Medlem

Man tackar så mycket för den matnyttiga digitala broschyren. Här var det många frågetecken som blev en aning rakare. Men att lägga golvvärmen i frigolit ovanpå betong med minst 20 cm frigolit under ??? Tja, jag får ta ett snack med nån erfaren installatör. En annan variant som jag läste mig till var att lägga golvet mha byglar. Får väl orientera mig om hur de funkar och dessutom tar jag gärna emot synpunkter från de som har erfarenhet av detta.

hälsningar Janne

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 246 inlägg

MathiasS

Medlem

Det är antagligen inte ekonomiskt försvarbart att lägga rören i friggokassetter. Skälet är ju inte att öka på isoleringen primärt, utan att se till att inte hela betongplattan behöver ändra temperatur när du vill ha varmare eller kallare inne.....

5. D
    Medlem · 500 inlägg

Ska du lägga trägolv så satsa. som du var inne på, på massiva trägolv. Laminatgolv känns kalla. Det finns klickgolv med furukärna. Funderar själv på att prova dessa. Misstänker att det är otroligt mycket bättre än laminat med pressad papp (eller vad det är?) som kärna. Sedan huruvida man skall limma eller ej får man nog olika svar beroende på vem man frågar. Flytande golv är alltid 'riskabelt', men ska du ha golvvärme så kan du ju inte regla upp, eftersom du vill slippa luftspalten mellan den varma betongen och golvet (annars fungerar luftspalten som en ganska bra isolering och golvvärmen ger dålig effekt). Att skruva borde inte vara några problem. Vanligtvis gjuts väl (iaf när det gäller just vattenburen golvvärme i plattan) en bra bit under ytan. Antar att det är rätt jobbigt att skruva ett helt golv i betong dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.