Hej!
Vi flyttade in i ett vinkelhus, en Smålandsvilla, förra vintern. Första våren så gick en del betongpannor sönder vid vinkelrännorna. Vi tog då hit en kille som åtgärdade det på båda sidor huset och kalaset gick på 6500 efter rot. Vi hoppades då att eftersom han var en fackman så skulle det på något sätt bli mer rejält än när förre ägarna fixade det.
Nu i natt så släppte en hög med issnö från högt uppe i vinkelrännan, rasade ner och drog med sig betongpannor som knäcktes (se bild.) Fackmannen sa förra året att det inte är så mycket att göra utan att det är mest att acceptera men ville ställa frågan här:
Är det inget som vi kan fixa för att detta inte ska bli en grej varje år? Kan man inte bromsa issnön som åker kana ner och knäcker pannorna?
Jonas
Vi flyttade in i ett vinkelhus, en Smålandsvilla, förra vintern. Första våren så gick en del betongpannor sönder vid vinkelrännorna. Vi tog då hit en kille som åtgärdade det på båda sidor huset och kalaset gick på 6500 efter rot. Vi hoppades då att eftersom han var en fackman så skulle det på något sätt bli mer rejält än när förre ägarna fixade det.
Nu i natt så släppte en hög med issnö från högt uppe i vinkelrännan, rasade ner och drog med sig betongpannor som knäcktes (se bild.) Fackmannen sa förra året att det inte är så mycket att göra utan att det är mest att acceptera men ville ställa frågan här:
Är det inget som vi kan fixa för att detta inte ska bli en grej varje år? Kan man inte bromsa issnön som åker kana ner och knäcker pannorna?
Jonas
Produkter som diskuteras: "takstegen"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Är de kapade pannorna verkligen fastspikade/skruvade i bärläkten? Tycker mig inte se någon spik/skruv där pannan är borta. Alla pannor utefter ränndalen skall vara fastsatta med spik eller skruv. Har själv ett hus med ränndal men det är nog lite flackare taklutning hos mig men har aldrig haft några problem med att snö river ner takpannorna.
Nej, de är inte fixerade. Takkillen sa att de knäcks lättare om de inte kan röra sig.R roli skrev:Är de kapade pannorna verkligen fastspikade/skruvade i bärläkten? Tycker mig inte se någon spik/skruv där pannan är borta. Alla pannor utefter ränndalen skall vara fastsatta med spik eller skruv. Har själv ett hus med ränndal men det är nog lite flackare taklutning hos mig men har aldrig haft några problem med att snö river ner takpannorna.
Det kanske är möjligt att de knäcks lättare om de sitter fast. Men nuvarande alternativ ser ju inte bättre ut, för nu åker ju hela pannan iväg och skapar problem på andra ställen eller slår sönder något annat.
Panntillverkarna brukar väl visa i sina läggningsanvisningar att dessa pannor skall vara infästa.
Kopia från Benders montageanvisning, se vid speciellt vid de "röda kryssen".
Panntillverkarna brukar väl visa i sina läggningsanvisningar att dessa pannor skall vara infästa.
Kopia från Benders montageanvisning, se vid speciellt vid de "röda kryssen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där är ingen riktig ränndal. Den där plåten funkar som underbeslag. För snö och is drar med sig pannorna ned. Montera plåtar som är nedsänkta i läkten så att det blir uppvik på 45mm på båda sidor , så blir det bra. Montera ränndalstätning så får pannorna stöd och att det inte blåser in löv o skräp under pannorna.J jonkanh skrev:Hej!
https://www.byggmax.se/ränndalstätning-tjb-svart-p6303099
https://platlister.se/produkt/ranndalsplat-montering-pa-lakt/
Tack @Joak för svar. Jag har samma problem. Det som kanske inte syns på @jonkanh bild men som händer för mig är att snön/isen som bildas i ränndalsplåten när den rasar ner är att den drar med sig hängrännan, vinkeldeln.
Men du @Joak menar att den ränndalsplåt du länkar till kommer den uppvikta delen alltså att ligga ovanpå takpannorna?
Jag funderar om detta öven händer på hus med plåttak? Eller om det är felkonstruerat hos oss?
Har sett att en del hus i Luleå där jag bor, bl.a. Smålandsvillor har takrasskydd i vinkeln? Det verkar som att det fungerar?
Hade tänkt montera såna, men det är ju ett riskfyllt och svettigt jobb att göra det med en taklutning på 45 grader.
Men du @Joak menar att den ränndalsplåt du länkar till kommer den uppvikta delen alltså att ligga ovanpå takpannorna?
Jag funderar om detta öven händer på hus med plåttak? Eller om det är felkonstruerat hos oss?
Har sett att en del hus i Luleå där jag bor, bl.a. Smålandsvillor har takrasskydd i vinkeln? Det verkar som att det fungerar?
Hade tänkt montera såna, men det är ju ett riskfyllt och svettigt jobb att göra det med en taklutning på 45 grader.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Betongpannor vid ränndal
Tak & Vind -
Infästning av solceller vid betongpannor - läckage?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Utbyte JBFF takfläkt till ny vid takbyte betongpannor
Ventilation -
Fukt under betongpannor vid ett ställe. Hittar inget fel
Tak & Vind -
Kan man gå på betongpannor vid ommålning av takfoten
Tak & Vind