Jag har läst otaliga trådar om att använda betongplattan som golv och blivit besatt av det hela. Det är nu en förutsättning för vårt bygge som vi är i startgroparna med. MEN. Vi har ställts inför ett problem som aktualiserats genom de nya reglerna om tillgänglighet.

Vid det tekniska samrådet informerades om att trösklarnas höjd på altandörr, ytterdörr etc inte får vara högre än 25 mm från golvet. Men nu när vi inte har något golvbjälklag att bygga in det hela i ställs vi inför lite problem. Varken KA eller husleverantören har någon ide som är estetiskt tilltalande so far.

Alternativen har varit att sänka ner dörrarna i plattan (Med resultat att det "tandar" mot fönstren = NEJ tack) eller att helt sonika lägga golv på just det området närmast dörrarna. (Absolut INTE aktuellt)

Vi vill ha betonggolvet ända fram till alla dörrar, i stil med denna bilden. 3U23688GV20896UB.jpg.cimg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det någon smart, problemlösande snickare som har några lösningar? Någon som har ställts inför samma problem?B

Sänka fönstren också ?

larsbj skrev:
Sänka fönstren också ?
Jag föreslog det. Men det togs inte emot så väl av någon anledning. Diskussionen fortsätter dock men det kan vara värt att undersöka om någon annan löst det smidigare. Jag funderade t.ex. om det kunde finnas dörrar med lägre tröskelhöjder (kanske ev. specialbeställda, och kanske eventuellt fel tråd att diskutera här)

Jag är bara okunnig lekman, men jag funderade också om det verkligen är så bra att sänka ner syll etc. i betongplattan.

Men har det gått så långt i pekpinnesverige att man måste anpassa allt?
Jag har trott att det _ska_ gå att anpassa inte att det har varit ett krav att anpassa från start...

Varför kan du inte helt enkelt lägga en ramp den dagen du ev sitter i rullstol / måste använda rollator.

Badrum kan jag förstå att man måste ta hänsyn till byggytor

Det här måste ju vara fel... då kan man inte göra ett vanligt bjälklag med spånskiva och sen lägga plastmatta, för det blir ju samma sak (förutom 1,2mm högre med matta)

Nej stå på dig om att det går att lägga ramper den dagen du behöver det.

Eller köp några kvm klickgolv som du lägger vid dörrar och kasta ut skiten sen

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.