Byggahus.se

Betonggolv med delvis golvvärme i källare

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Skulle verkligen önska lite hjälp/synpunkter ang. betonggolv (och golvvärme) i mitt källarplan. Huset är byggt -68, tegelhus, sutteräng.

Till saken. Konstruktionen är följande nerifrån och upp:
    Mark - 15 cm lager grovt grus - betongplatta med armering - sandlager för avjämning + innefatta rördragning - 5 cm Cellplast - Betongkaka på 5 cm - ytskikt.

I två rum är (5 cm Cellplast - Betongkaka på 5 cm) utbytt mot träreglar mot betongplattan samt stenullsisolering, sedan trägolv ovanpå.

Det som jag vill göra är att i de uppreglade rummen ta bort allt ner till bottenplattan, avjämna med flytspackel (..eller sand?) (då ytan är grov och ojämn), isolera med cellplast 5 cm, gjuta in vattenburen golvvärme i betong ovanpå cellplasten 5 cm, sedan ytskikt i form av parkett med typ ProVent-foam.

I rummen som redan har betong och cellplast vill jag bila bort denna och göra samma konstruktion fast med på sina ställen ingjuten vattenburen golvvärme.

Så till frågan. Är det så här jag ska gå tillväga eller är det något som är galet? Skulle vara oerhört tacksam för synpunkter och tips innan jag sätter igång med arbetet. Tänkte i samma veva byta avlopp som ligger under grundplattan.