Det finns många snarlika trådar, men hittar inget som täcker exakt det här vad jag kan se.

Har ett gammalt pannrum som nu är utrymt då pelletspannan togs bort och ersattes av en bergvärmepump som bor i intilliggande tvättstugan. Det (enda) som var bra med den gamla pannan var att den höll pannrummet och merparten av källaren snustorr, men även så här tre månader efter bytet så känns källaren och plattan torr och fin. Nu ska jag göra om pannrummet till ett enkelt TV-rum, och planen har hittills varit så här, men vill gärna ha synpunkter:

1. Plana ut ojämnheter och gjuta igen gammal golvbrunn med betong (större ojämnheter) samt flytspackel (mindre ojämnheter). Har redan gjort grovjobbet här, det blir helt ok jämnt men långt ifrån perfekt utan att flyta hela rummet som lutar (vilket inte gör mig så mycket så länge golvet inte är hela havet stormar när det är klart).
2. Lägga blå platonmatta med uppvik för passiv ventilering på hela golvet.
3. Täcka golvet med 20mm XPS. Dels för att bygga upp golvet som har ett rejält kliv ned från två angränsande rum (där man kommer ned från trappen samt tvättstugan som är nästa rum in) och för att värmeisolera.
4. Lägga slitstark heltäckningsmatta i ull då jag inte vill ha en plastmatta som avger mikroplaster och har en massa kemikalier i sig. I båda fallen bör man väl välja en matta med baksida som kan andas för att vara på den säkra sidan.

Behöver jag lägga renoveringsgolv (12 mm fasade spånskivor) på XPS innan heltäckningsmattan eller är XPS hårt nog att inte deformeras när väl mattan är på, typ när man ställer en soffa med ben som trycker? Vill gärna minimera ambitionsnivå och investering pga tidsbrist och många andra saker som behöver fixas i huset, men antar att man skulle kunna ersätta XPS med renoveringsgolv direkt? Vill mest undvika organiska material, men kanske är lugnt när man har lagt platon. Jag har inte så höga förväntningar på att ett passivt ventilerat golv ska vara otroligt, men tror att det är bra nog eftersom källaren känns torr.

Sen undrar jag också om man ska lägga någon duk, antingen under platon för att undvika klapper eftersom golvet inte kommer vara perfekt plant, eller under/över ev spånskivor?

På grund av brandrisk skulle jag vara lite rädd att ha XPS så exponerat. Jag tror att takhöjden och hur mycket du kan bygga upp kan avgöra konstruktionen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.