Byggahus.se

Betongbil eller säckar?

3k läst  12 svar

1. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Ni som gjutit betong, vid vilken mängd börjar det löna sig att ringa efter betongbil istället för att släpa 25-kilossäckar? Tänker rent ekonomiskt nu, räknar inte in min egen arbetstid.
    Räknar med ca 45 kr/säck = 25 kg = 12,5 liter.

• Laddar…
  2. B
    Allvetare · Nivå 14
    Rent ekonomiskt vete tusan. Det mesta jag (+ en hjälpreda) gjutit själva med tombola var en platta på 7 kvm (10 cm tjock plus tjockare kantbalk). Mycket mer än så skulle jag inte vilja blanda själv, mest för att det är tungt och första betongen hinner börja brinna för mycket innan man är klar.

3. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Det beror väl även på om man räknar med färdigblandad torrbetong eller cement + ballast.
    25kg cement ger väl i storleksordningen 60-80 liter betong?

• Laddar…
  4. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    25 kg torrbetong, färdigblandad, tänkte jag mig. Tänker jag fel?

• Laddar…
  5. L
    Bannad Nivå 8
    Runt 20 till 25 säckar skulle jag säga.

• Laddar…
  6. C
    Medlem · Nivå 14
    En större tombola, alt två mellanstora, väl planerad logistik med cementsäckar, sand och ballast gör att man orkar göra rätt stora jobb.
    Det går att fördröja brinntiden med 1 matsked socker per 100l färdig betong.

Uppemot 10-15m2 bör vara rimligt för hemmagjutare om man är 3 personer.

7. S
    Medlem · Nivå 5
    Beställde 700 liter betong i rotorbil kostade strax över 3000. Skönt att få det färdigt.
    Har tidigare stått och blandat ett ton torrvara men det gör jag inte om.

8. F
    Medlem · Nivå 13
    Det är absolut säckar med cement och tippat grus ballast som gäller, inte minst ur ett ekonomiskt perspektiv.

När det lönar sig är svårt att säga, beror på hur mycket man får betala för bilen. Men efter 1 kubik så är jag ganska säker på att man känner sig fullärd på tombola, skottkärra och hemmabyggda läckande rännor och börjar ångra sig.

9. M
    Medlem Nivå 4
    Som en referens kostar 3 påsar ekonomibetong på Byggmax 100 kr, som ska ge 12,5 liter betong.

33 kr / 12,5 L = 2,64 kr per liter.

700 liter * 2,64 kr = 1848 kr

Hur många liter beräknar TS att det ska gå åt? Det kan nog vara skönt att använda sig av betongbil, om det är mycket som ska gjutas...

10. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Som sagt, nu pratar vi enbart ekonomi. Faktiska utgifter i kronor och ören. Inget annat.

• Laddar…
  11. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Pratar vi bara ekonomi så blir cement och tippad ballast billigast

• Laddar…
  12. E
    Medlem Nivå 2
    Jag gjöt en platta på 9 kvm /10cm vout själv i somras. Skulle aldrig göra om det, det behövdes 64 säckar.

Stora problemet var vibbningen, man hann inte med. Tombolan var stor men det gick inte att hantera mer än 4 säckar åt gången.

Tombolan välte också in i formen med just 4 säckar i när jag skulle tippa den, halvvägs in i arbete ungefär. Vet inte hur jag fick upp den igen runt 130kg att bänkpressa upp....

Glömmer helst och går vidare även om det står ett jättfint förråd i leca där nu :)

(Rent ekonomiskt blir det ändå alltid billigare med betongbil när jag räknat..)

Redigerat 17 sep 2018 14:20
    • Laddar…
  13. H
    Medlem · Nivå 17
    Blandade och gjöt du 0,9 kubikmeter ensam:surprised::surprised::surprised::surprised::surprised:
    Normalt skall man vara tre man på en sådan gjutning.

Om man köper standardcement i säckar och blandar med 0-16 krossgrus och vanlig grovsand blir det mycket billigare. Har man stora gjutningar med hemblandat lönar det sig att köpa cementen i 1000 kg storsäck.
    Inte skall man betala järnhandelspris på grus och sand!
    Dessutom härdar standardcement långsammare än den numera vanliga rapidcementen så man kan gjuta långsamt utan att det härdar ifrån en.

Rent ekonomiskt är det alltid billigare med hemblandat på det viset förutsatt att man har gott om talkoarbetskraft som inte kostar........ men någonstans kring 2 eller allra högst 3 kubikmeter finns det en brytpunkt då det fordras så mycket folk på gjutningen att det nästan alltid lönar sig med betongbil.

Skall det gå bra på en tvåkubikmeters gjutning med hemblandad betong behövs det:
    1 man blandar antingen med tvångsblandare eller med två tombolablandare som körs i otakt.
    2 man kärrar och skyfflar betong och hjälper blandaren litet ibland när han behöver räta på ryggen
    1 1/2 man vibrerar och jämnar.

1/2 man i uträkningen är en fysiskt svag person av vad slag som helst. 1 man i uträkningen kan vara en kvinna om hon är stark.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka