Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Betong eller flytspackel?

1. P
    Medlem · Uppsala · 732 inlägg

peroande

Medlem
    Jag har en grovgjuten platta från 1966 i min källare. Jag byter nu det uppreglade golvet ovanpå denna och behöver göra några reparationer i plattan:

Två hål efter trästolpar, ca 2x8 cm resp 5*10 cm, 15 cm djupa ska gjutas igen. Lagningen måste bli vatten- och lufttät.

Några avlånga rännor, 2-3 cm djupa, några cm breda, oregelbundet slingrande och svåra att göra helt rena (bara sand och grusrester, ingen olja eller annan smuts).

En yta på 4mx10 cm som behöver göras göras slät med minsta möjliga påbyggnad i höjd.

Jag behöver alltså något som fyller små djupa hål, som fäster mot lätt sandiga betongytor och som går att göra tunna skikt av. Vad ska jag välja? Vill om möjligt undvika att behöva köpa och blanda till flera olika produkter.

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 131 inlägg

GoForIt

Medlem
    Jag hade använt ett cementbaserat handspackel, t.ex. Casco KombiRapid.
    Primer före vid behov.

3. P

peroande

Medlem
    Funkar det för att fylla igen de djupa hålen?

4. P

peroande

Medlem
  5. GoForIt

GoForIt

Medlem
    Ja, det fungerar.

Ingen erfarenhet av Weber Rep 920, men med tanke på prisskillnaden kan den knappast vara identisk.
    Vad skall ske efter reparationen? Hur kritiskt är det med tiden?

6. P

peroande

Medlem
    Efter reparationen byger jag ett mekaniskt ventilerat Nivellgolv. Önskar att en vecka efter reparation kunna stänga golvet. Fukt borde inte vara problem med tanke på att reparationerna är små och att golvet kommer ventileras. Jag vill att reparationen ska vara tillräckligt härdad för att kunna spika fast nivellskruvar i efter några dagar.

7. GoForIt

GoForIt

Medlem
    Då hade jag valt en produkt som Casco KombiRapid eller liknande.

8. P

peroande

Medlem
    Kombirapid ska enligt databladet gjutas i max 20mm tjocklek. Mina hål är 150 mm djupa. Blir det inte problem då?

9. GoForIt

GoForIt

Medlem
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.