1 792 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Betalningsföreläggande
Det här är inte mitt år alltså...
Vi har en samfällighetsförening som sköter vår gemensamma utrustning för vatten, fjärrvärme, carport, underhåll av området osv. Man betalar månadsvis med en fast del och en rörlig del som täcker förbrukning av vatten och värme. Den rörliga delen beräknas utifrån förra årets förbrukning. Kort efter årsskiftet kommer de och läser av mätarna. De beräknar vad du borde betalat och vad du har betalat. Har du betalat för mycket, kompenseras det på månadsavgifter för kommande året. Inget konstigt. Vi har nu fått en översikt av förbrukningen och vi betalat circa 3500 för mycket.
Nu håller vi på bygga hus och det är snart färdigt. Vi räknar med att flytta sista mars. Då har vi bara fått tillbaka en del av vad vi betalat för mycket. Jag skrivit till dem att jag antar att de läser av mätarna när vi flyttar och att vi sammanställer slutfakturan inklusiv pengarna som jag fortfarande har tillgodo.
Det vägrar de. Pengarna går över till köparen och de vill att jag gör upp med dem. Det är stöld rakt av. Är det någon idé att göra en brottsanmälan ? Eller är det klokare att skicka dem en faktura när vi flyttar och ta hjälp av kronofogden genom ett betalningsföreläggande när de inte betalar ? Jag har ju deras översikt där de beräknar fram att jag har penagr tillgodo. Räcker det för ett sådant ärende ?
Eller finns det bättre sätt ?
Vi har en samfällighetsförening som sköter vår gemensamma utrustning för vatten, fjärrvärme, carport, underhåll av området osv. Man betalar månadsvis med en fast del och en rörlig del som täcker förbrukning av vatten och värme. Den rörliga delen beräknas utifrån förra årets förbrukning. Kort efter årsskiftet kommer de och läser av mätarna. De beräknar vad du borde betalat och vad du har betalat. Har du betalat för mycket, kompenseras det på månadsavgifter för kommande året. Inget konstigt. Vi har nu fått en översikt av förbrukningen och vi betalat circa 3500 för mycket.
Nu håller vi på bygga hus och det är snart färdigt. Vi räknar med att flytta sista mars. Då har vi bara fått tillbaka en del av vad vi betalat för mycket. Jag skrivit till dem att jag antar att de läser av mätarna när vi flyttar och att vi sammanställer slutfakturan inklusiv pengarna som jag fortfarande har tillgodo.
Det vägrar de. Pengarna går över till köparen och de vill att jag gör upp med dem. Det är stöld rakt av. Är det någon idé att göra en brottsanmälan ? Eller är det klokare att skicka dem en faktura när vi flyttar och ta hjälp av kronofogden genom ett betalningsföreläggande när de inte betalar ? Jag har ju deras översikt där de beräknar fram att jag har penagr tillgodo. Räcker det för ett sådant ärende ?
Du är INTE medlem i föreningen så den vägen är inte framkomlig, det är fastigheten som är medlem. Så antingen måste det ordnas innan ni flyttar eller får ni göra som BirgitS föreslagit, reglera det vid flytten som man gör med övriga kostnader...
Ibland skulle jag önska att det med husaffärer inte var sådant pockande på millimeterrättvisa. Man säljer hus för stora belopp, och så skall man börja krångla med hur stor andel av förbetalda avgifter som köparen skall ersätta säljaren med. Oftast är det under 1% av köpeskillingen.
Om jag nu uppfattad det rätt så är det naturligtvis inte pengar som går över till köparen, eller någon stöld.Remco skrev:Det vägrar de. Pengarna går över till köparen och de vill att jag gör upp med dem. Det är stöld rakt av. Är det någon idé att göra en brottsanmälan ? Eller är det klokare att skicka dem en faktura när vi flyttar och ta hjälp av kronofogden genom ett betalningsföreläggande när de inte betalar ? Jag har ju deras översikt där de beräknar fram att jag har penagr tillgodo. Räcker det för ett sådant ärende ?
Det är ju en justerad månadsavgift som köparen tar över, ordet stöld i sammanhanget är väldigt grovt.
Föreningen har en avgiftsmodell som den bara följer. De är inte sugna på att göra undantag från sina regler för din skull (och de får kanske inte ens. styrelsen kan hamna i rejält blåsväder).
Jag föreslår att du:
1. Skiter i någon enstaka tusenlapp som detta alltså maximalt handlar om.
2. Reglerar detta i fastighetsöverlåtelsen. Det är kutym att vid överlåtelsedagen vissa saker mäts, avräknas och betalas för av den nya ägaren till fastigheten. Bränsleförråd är t.ex. en sådan sak, samfällighetsavgifter bör kunna behandlas på samma sätt.
edit:
Glöm inte att köparna kan dra öronen åt sig. Själv skulle jag vara nära att misstänka en strulpelle som säljare, med framtida problem som ingår i köpet.
Vill det sig illa så kan ni förlora mycket mycket pengar.
Så lägg upp en bra strategi över hur detta krav framförs till dina köpare.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Det är ju samma princip med skatten på en bil. Brukar du tex begära tillbaks sex månader på skatten om du säljer en bil?
Klicka här för att svara