Betalning av räkning från elektriker

5k läst  16 svar

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Lång historia kort.
    Renovering av badrummet för cirka 2,5 år sedan och elektrikern skulle komma tillbaka efter en vecka och göra färdigt.
    Han dök aldrig upp men förra veckan dök fakturan upp. Hade totalt glömt alltihop, man vänjer sig fort med hängande kablar i hallen... Jag ringde hantverkaren och så att jag hade för avsikt att betala fakturan men samtidigt ville jag att han skulle komma och göra färdigt. Enligt honom så stod jag högt upp på prioriteringslistan, jag tyckte att borde vara överst eftersom det gått så lång tid. Kan jag vänta med att betala fakturan och kräva att han ska göra färdigt?

2. C
    Medlem · Nivå 15
    Själv skulle jag definitivt inte betala förrän jobbet var klart.
    Inte så lätt att hitta en hantverkare som vill slutföra något någon annan har påbörjat.
    Om du mot förmodan skulle bli stämd på pengarna så kan du ju alltid omvärdera din ståndpunkt då.

3. J
    Husägare · Nivå 9
    Frågan är väl hur mkt pengar det är. Jag kan ju tycka att du själv borde stött på under dessa 2,5 år. Känns som att du försökt komma undan. Du kan ju inte ha glömt alltihop? Samtidigt kan man säga samma sak om elektrikern.

4. Bart
    Medlem · Nivå 8
    Om jag har förstått lagen rätt är du skyldig att betala för den av arbetet som är klar och som du anser är utfört enligt beställning. Den del av arbetet som inte är klar ska värdesättas och skriftligen bestridas till utföraren.

Personligen skulle jag hålla inne med hela betalningen och meddela att adressen är den samma så de vet precis var de ska åka för att göra klart. I samma sekund som det är utfört enligt beställning skulle jag betala fakturan.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo men avdraget som uppstår pga. extrakostnaden om en annan elektriker skall slutför kan ju lätt bli väldigt stort. Ingen annan elektriker kommer att vara pigg på att spänningssätta något som den första elfirman utfört, inte utan djupa kontroller.

Den nya elfirma bör ju fråga sig varför det inte blivit slutfört, finns här något grovt fel begravt, som gör att elfirma 1 inte vill koppla ihop det?

6. H
    Moderator · Nivå 25
    fast jag har en liknande surdeg från vår utbyggnad för 10 år sedan.

I slutänden var det svårt att få tag på en plåtslagare. Det som behövde göras var ränndalsplåtar och en kåpa för imkanalens utlopp. Till slut fick snickaren tag på en plåtslagare som han tyckte hade tillräckligt bra referenser (hans normala plåtis hade hälsoproblem).

Lång historia kort, två lärlingar utförde arbetet, det tog två man drygt 2 veckor..... Och det var massor med fel som fick åtgärdas, det sista felet (imkanalen gick inte att öppna för rensning) gjorde att jag var tvungen att behålla byggnadställningarna i 5 eller 6 veckor över tiden.

Jag bävade för att behöva ta konflikten när fakturan skulle komma, och övade på hur jag skulle bestrida den, för aldrig att jag skulle betala för 100 timmar för det jobbet. Men fakturan kom aldrig. Och hade det nu varit ett problemfritt arbete så skulle jag absolut påmint om att jag vill ha en faktura, men nu kändes det ju rätt skönt att slippa bråka om fakturan.

Lite skäms jag ju, det var ju om inte annat en del materialkostnader. men jag misstänker att chefen (som var den som till slut var där och fixade imkanalen) skämdes över arbetet de hade utfört.

Sedan, flera år senare berättade min dotter som var 15 år när det här hände att hon hade tyckt de där plåtslagarna var otäcka, de hade stått och stirrat på henne när hon kom hem från skolan. Då minskade mitt dåliga samvete över fakturan en del...

• Laddar…
  7. K
    Medlem · Nivå 8
    Säger offert/beställning något om betalning, och vad avser fakturan du fått? Är det bara för redan nedlagt arbete?
    Jag hade nog varit pigg att säga att hans faktura står högt på min prioriteringslista.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    För ett oavslutat arbete??

9. S
    Medlem Nivå 8
    Betala när det är klart.
    Om du betalar fakturan nu, helt eller delvis, så försvinner incitamentet för att han ska komma och göra klart.
    Bestrid formellt, det vill säga skriftligt, före förfallodagen. Men håll kommunikationen igång, säg att de är välkomna att göra rätt och göra klart och att de kommer få varenda krona samma sekund som allt är färdigt.
    Om de skulle stämma dig på fakturan du fått nu så finns alltid optionen att betala då och slippa tingsrätten.

• Laddar…
  10. TomasJor
    Medlem Nivå 3
    Skriv ”bestrides” på fakturan och tex ”arbete ej utfört” skriv under och skicka tillbaka fakturan. Glöm inte ta kopia.
    Du måste bestrida för att hålla inne pengarna.

11. S
    Medlem Nivå 2
    Du har avtalat om betalning efter färdigt beställt arbete. Bestrid alltid fakturan med att avtalat arbete är ej fullgjort. Efter färdigt arbete skall du ha fullständig beskrivning av utfört arbete vilket är ditt underlag för eventuell garantitalan mot elektrikern.
    Om el. handukstork och el.golvvärme har installerats skall test av dessa ha utförts och intyg om detta utfärdats. Viktigt -Efter att hela anläggningen färdigställts skall den belastningsprovas , alltså fullt ös på tork-golv-fläkt - hårtork-belysning i 30 min .
    Kör samtidigt spis och annan el . Om elen då fungerar kan du betala . Du skall samtidigt med din bestridan påtala att arbetet
    är kraftigt försenat och begära att det slutförs inom 1 månad. Om arbetet ej slutförs kommer du att låta slutföra arbetet för elektrikerns räkning och kostnad . Ta allt detta först telefonledes med elektrikern men kräv skriftligt vad ni då avtalar.
    När fakturan är bestriden måste elektrikern fullgöra arbetet eller stämma dig för betalning vilket inte kan ske med framgång.

• Laddar…
  12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    :surprised: :crysmile:
    Var har du fått det ifrån? :sleep:

13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Som redan flera varit inne på, betala inte förrän det är klart. Det kan ju finnas orsaker till att saker inte kan bli slutförda, t.ex. att hantverkaren i enmansfirman dött, eller hamnat i rullstol efter en älgkrock, osv osv.
    Men sånt verkar ju inte vara fallet här.

Ta en dialog, helt utan att hetsa upp er. Man betalar inte småjobb förrän de är färdiga och kunnat avsynas. Och vid större jobb har man lyftplan av något slag.

Och som Sir duke och Bart var inne på, få han att göra jobbet klart och betala bums då.
    Säg det till han, han kan få cash, eller swisch eller fakturan betald till dan efter, men du vill att jobbet ska vara färdigt först.
    "No hard feelings, men så här är det går till, eller hur ...?"

Jag fattar inte ens att han har mage att försöka med en delfaktura. Jag skulle skämmas ögonen ur mig över att redan vara ca 129 veckor försenad till avtalad tid .... :)

14. S
    Medlem Nivå 1
    En privatkund behöver inte betala en faktura som är skickad ett år efter arbetets slutförande, har inte källa på det men är 100% säker. Och man betalar aldrig något innan allt är slutfört

15. N
    Tillbyggare · Nivå 8
    Det stämmer tyvärr inte. På jobbet fakturerar vi privatkunder avgifter för vatten och avlopp tre år tillbaka i tiden om de har varit anslutna utan att betala. För näringsidkare är kravet tio år enligt preskriptionslagen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: