Byggahus.se

Betala kök?

1. H
    Medlem · 201 inlägg

helenae

Medlem
    Hejsan!

Vi har beställt vårt kök från KVIK. Vi betalade handpenning på det och den slutliga räkningen skall entreprenören stå för.

Igår fick vi sluträkningen, med förfallodag på lördag. Köket skall levereras v. 45.

Jag tycker inte att vi skall behöva betala för något vi inte fått ännu. Särskilt inte eftersom man hört och läst mycket om strul från KVIK, samt att vår entreprenör haft problem med leveranser därifrån förut.

Vad säjer lagen? Kan man vägra betala tills man fått allt komplett? Verkar väl inte orimligt, tycker jag. Allt annat man köper betalar man ju inte förrän man får det, bortsett från handpenningen.

Mycket tacksam för tankar om detta!

//Helena

2. FlitigaLisa
    Medlem · Södermanland · 1 318 inlägg

FlitigaLisa

Medlem

Re: Betala kök?

Vårt kök från Tibrokök betalade vi innan vi fick det. Kanske en regel i köksbranchen...

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 094 inlägg

MathiasS

Medlem

Nej nej....

Betalningsplanen är förstås något som är en del av prisförhandlingen.

Jag skulle aldrig betala så stora summor "up front" utan att få en förstärkt rabatt. Uppskattningsvis borde denna ligga på 3-5procent.

Tyvärr är förståelsen för detta med kredit/kapitalkostnad rätt låg i många butiker....

Dom två största inköpen vi gjort hittills har varit bergvärme och kök. För köket så fakturerades vi vid beställning efter en överenskommelse. Priset var ordentligt pressat och vi har ett stort förtroende för försäljaren, så då var det ok. För bergvärmen var vi betydligt osäkrare på leverantören och jag utgick ifrån att det skulle bli tjafs och strul innan allt var klart. Därför var strategin här att hålla inne på så stor summa pengar som möjligt ända tills ev fel vid slutbesiktningen var åtgärdade. Detta löstes genom att vi omfördelade den normala uppdelningen i tre steg till att bli lite mer i början och mycket mer när allt var klart. Jag såg inte poängen med att tjyvhålla på bara 5-10kSEK - inte tillräckligt motiverande för leverantören helt enkelt......

4. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem

Jag tycker inte att ni ska betala något förrän köket levererats. Ta ett samtal med KVIK.

Jag vet att kök från Ballingslöv betalas 10 dagar efter leverans.

5. G
    Medlem · 633 inlägg

Gummigum

Medlem

Betala INGET! Iofs har Ni säkert betalat en handpenning men med tanke på alla skriverier så skulle jag informera Kvik om att inget betalas förrän allt är kommet och gneomgånget - lite får de tåla de har ju haft hur mkt strul som helst!

6. A
    Medlem · 2 414 inlägg

AndersG

Medlem

Ditto.. Har en bekant där hustillverkaren konkade. Hon hade betalt och något kök såg hon aldrig.

7. T
    Medlem · 175 inlägg

Tesa

Medlem
  8. C
    Medlem · Kronoberg · 107 inlägg

Cribo

Medlem

Svårt att säga. Vi beställde ett Noblessa kök. Veckan för e utlovad leverans (vi köpte med montering) så fick vi veta att butikschefen (som vi hade köpt köket av) hade fått sparken och att vårt kök "nog var på gång".

Även Noblessa kräver betalning i förskott. Jag höll dock på betalningen tills dess att Noblessas lastbil rullade in på gården och började att lasta av. Då betalade jag 80%. Resterande 20% betalade jag efter montering. Försök att göra någon form av "deal" om du inte känner dig helt trygg. :-/

9. C
    Medlem · Kronoberg · 107 inlägg

Cribo

Medlem

Glömde att tillägga att även vi fick krav på betalning innan köket hade levererats. Detta ignorerade jag dock helt och tänkte att om jag får en straffavgift för detta så kan jag ta det, bara jag vet att köket kommer. Noblessa krävde dock aldrig något extra.

Att det här med förskottsbetalning av kök verkar vara kutym är nog sant. Detta tror jag beror på att de flesta stora kökstillverkare, Noblessa, Balingslöv, Marbodal m.fl tillhör en större koncern och köper köken från ett systerbolag i Tyskland. Detta bolag medger inte retur av köken om det är någon som helst åverkan på dem. Därför vill inte de svenska köksleverantörerna riskera att tvingas ta tillbaka ett kök från en kund som inte betalar eftersom de inte själva kan returnera detta i så fall.

10. M
    Medlem · 1 044 inlägg

muppen

Medlem

Hur gick det, fick ni köket?
    KVIK R.I.P 8)

11. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Neb betalning nu och leverens om ett halvår! Det var det värsta jag hört.

Nu hade ni ju redan lagt handpenning, men annars skulle det ju vara bättre att annulera och beställa igen lagom före leverans. För dom kan väl inte ha 25 vecors leveranstid?

Står det något i avtalet? För annars gäller 30 dagar Efter leverans.

12. M
    Medlem · 1 044 inlägg

muppen

Medlem

dom har ingen leveranstid, gick i konkurs...

13. C
    Medlem · 57 inlägg

Crax

Medlem

Spelar väl ingen roll vad det står i avtalet, du har alltid rätt till 30 dar som privatperson, eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.