3 561 läst · 33 svar
4k läst
33 svar
Betala in kvarskatt och slipp ränta
Dock räknar ju skatteverket försäljning från när papprena skrivs på. Om man som jag själv gjorde skrev på i december med tillträde i mars så skulle jag ju egentligen betalt innan jag hade sålt nått. Nu är ju skatteverkets ränta på kvarskatten dock lägre än de flesta bolåneräntor så det spelade ju inte så stor roll för min del när jag ändå var tvungen att låna på nya huset till det.Nyfniken skrev:
Att ta bort räntan är väl ett sätt att mildra det som gör att många inte kan sälja sitt stora hus och köpa lägenhet, för då får de en högre boendekostnad.Nyfniken skrev:
Att låna pengar gratis på evig tid tycker jag låter väldigt bra, varför skulle man inte vilja göra det? Lägg på några årtiondens inflation så blir det inte så betungande att betala hellertveksamt skrev:
Om du säljer nästa boende med förlust så kan du kvitta den mot tidigare vinster så blir inte förlusten så stor.
Tycker du att du inte betalar tillräckligt med skatt så är det bara att skriva ett högre belopp i ändringsrutan för inkomst av tjänst så löser skatteverket det åt dig
Precis. Artikeln kändes väldigt ogenomt'änkt och baserad på gamla fakta. jag får 250.000 att renovera för. Visserligen får jag skatta för dem för året (då det nog justeras för nästa år först).M mnils skrev:
Men man kan alltid begära rättning och betala in uppskovet då. Det är nämligen lägre "straffränta" än ränta på uppskovet.
Precis. Uppskovet kan användas i matchning mot framtida förluster. Något som inte går om man betalat skatten.M mnils skrev:Att låna pengar gratis på evig tid tycker jag låter väldigt bra, varför skulle man inte vilja göra det? Lägg på några årtiondens inflation så blir det inte så betungande att betala heller
Om du säljer nästa boende med förlust så kan du kvitta den mot tidigare vinster så blir inte förlusten så stor.
Tycker du att du inte betalar tillräckligt med skatt så är det bara att skriva ett högre belopp i ändringsrutan för inkomst av tjänst så löser skatteverket det åt dig![]()
Gratis lån ska man inte förringa. Även om det såklart är pengar som ska betalas. Så länge man använder pengarna till renovering eller dylikt och inte konsumtion så lär man ju även få bättre alternativnytta av dem.
40% skattetillägg + ränta är det vanligaste. Skulle det vara väldigt grovt blir det spjället men då slipper man skattetillägget då det inte längre är tillåtet att straffa någon två gånger för ett brott.H Hank_Ö skrev:
Inte riktigt on-topic, men på förekommen anledning:
Sitter och laddar inför helgens kvittosortering. Vågar man dra av ett över fem år gammalt fönsterbyte? Förbättringen skulle vara:
- Från 2-glas till 3-glas, bättre energiekonomi
- Alu-utsida, mindre underhåll och ökad livslängd
Det handlar om 100.000 kr, så jag drar gärna av det.
Sitter och laddar inför helgens kvittosortering. Vågar man dra av ett över fem år gammalt fönsterbyte? Förbättringen skulle vara:
- Från 2-glas till 3-glas, bättre energiekonomi
- Alu-utsida, mindre underhåll och ökad livslängd
Det handlar om 100.000 kr, så jag drar gärna av det.