Betala in kvarskatt och slipp ränta

2k läst  33 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Har du gått med vinst på din bostadsförsäljning och har en större kvarskatt är det dags att betala in den om du vill slippa ränta.

Du kan läsa artikeln här: Betala in kvarskatt och slipp ränta

2. P
    Medlem Nivå 5
    Till er som har sålt en lägenhet med vinst:

Ska man fylla i blanketten för bostadsförsäljning och skicka till SKV innan deklarationspapperet skickas hem eller efter? :)

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 11
    Har egentligen samma fråga, men jag antar att man skickar in blanketten i samband med att man får deklarationen?

4. tveksamt
    Husägare Nivå 6
    Inte för att jag vet svaret, men vad jag förstått så ska blanketten skickas med deklarationen. Däremot får man ju då egentligen fylla i den i förväg för att veta vad man ska betala in för att slippa räntan.

5. P
    Medlem Nivå 5
    Har aldrig gjort något avdrag eller liknande. Har bara loggat in på hemsidan, kollat summan och sedan godkänt.

Går det att fylla i blanketten digitalt kanske? Ska man skicka med kvitton på renovering eller behåller man dom och väntar? Är det någon som varit med om att dom har gjort en granskning?

6. 7ender
    Husägare Nivå 4
    Obegripligt att man ska behöva betala in skatten innan deklarationen.

7. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Inte alls. Vinsten uppstår när du säljer. Då uppstår också skatteskulden.

8. B
    Medlem · Nivå 16
    Man behåller dem tills de efterfrågas eller det har gått fem år.

9. 7ender
    Husägare Nivå 4
    Tycker gott de kunde vänta till efter 2/5, som lägre skatteskulder.

10. F
    Medlem · Nivå 12
    Jag fick grankning 2003-2004. Ett jävla kattrakande efter kvitton och "böter" på den delen jag inte lyckades krysta fram kvitton för. Blev dyrare än jag tänkt mig.

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Nivå 7
    Med tanke på att de skall ta bort räntan på uppskov så är det dumt att betala in någon skatt på vinsten öht om man köpt en ny bostad eller planerar att göra det i närtid.

Deklarera försäljningen får man däremot göra i samband med den vanliga deklarationen.

12. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Handen på hjärtat, hade du skarvat lite?

13. tveksamt
    Husägare Nivå 6
    Skatten ska väl betalas förr eller senare ändå, så varför inte betala den från början så blir man av med det och har gjort rätt för sig?

14. A
    Medlem Nivå 7
    Ska de ta bort räntan på uppskov?

Varför ska man i så fall betala in skatten?
    Vad ligger räntan på idag?
    När ska de ta bort räntan?

15. E
    Medlem · Nivå 3
    Uppskovsräntans borttagande är ett löfte för nya majoriteten i riksdagen.
    Räntan är 0,5 på skattebeloppet men är ej avdragsgill.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: