1 542 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Betala ”förmedlingsavgift” till hantverkare?
Jag var tvungen att byta ut en grej, och för det krävdes både en Hantverkare A och en hantverkare B
Jag köpte en ny ”grej” vis nätet (känt märke, billigare) och ringde hantverkare A för installation av den. I samband med att jag bokade tid med dem frågade de om de skulle ta med en hantverkare B de brukade anlita. Visst sa jag, blir ju smidigt!
Jobben gjordes, hantverkare B gjorde dock lite extra installationen (som vi ville).
Sedan kom fakturan, då har hantverkare A tagit ut en förmedlingsavgift a 10% på hantverkare Bs jobb, ex B fakturera oss 8000, då ska vi betala 800 till A.
Jag känner mig lurad, hade jag vetat om det hade jag ringt vår vanliga hantverkare av typ B...
Är det bara att betala och känna sig missnöjd eller ska jag bli förbannad och bestrida fakturan?
Jag köpte en ny ”grej” vis nätet (känt märke, billigare) och ringde hantverkare A för installation av den. I samband med att jag bokade tid med dem frågade de om de skulle ta med en hantverkare B de brukade anlita. Visst sa jag, blir ju smidigt!
Jobben gjordes, hantverkare B gjorde dock lite extra installationen (som vi ville).
Sedan kom fakturan, då har hantverkare A tagit ut en förmedlingsavgift a 10% på hantverkare Bs jobb, ex B fakturera oss 8000, då ska vi betala 800 till A.
Jag känner mig lurad, hade jag vetat om det hade jag ringt vår vanliga hantverkare av typ B...
Är det bara att betala och känna sig missnöjd eller ska jag bli förbannad och bestrida fakturan?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Hantverkare B verkar vara underentreprenör till A i det här fallet. Det är brukligt med ett entreprenörspåslag på 10 - 15%.
Det skall då täcka dels rena administrationskostnader hos A, dels så har du ditt avtal med A, så A är ansvarig mot dig även för det B gör. Men har B fakturerat dig direkt, inte via A? I så fall blir jag osäker.
Det skall då täcka dels rena administrationskostnader hos A, dels så har du ditt avtal med A, så A är ansvarig mot dig även för det B gör. Men har B fakturerat dig direkt, inte via A? I så fall blir jag osäker.
Nej, det framgår att det är direktfakturerat till kund av B. Vill A ha nån förmedlingsprovision så borde denna vända sig till B istället. Bestrid.H hempularen skrev:Hantverkare B verkar vara underentreprenör till A i det här fallet. Det är brukligt med ett entreprenörspåslag på 10 - 15%.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Det jag varit med om är att huvudentreprenören har ett rabatterat pris från underentreprenören men att utpriset till mig blir samma som om jag gått direkt till underentreprenören
Om en huvudetreorenör tar in underleverantörer och sköter koordinering, kontakter, fakturering mm. Då är nog 10% ner elker mindre praxis. Men du tycks ju inte fått mycket för pengarna.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Så som det beskrivs nu, med direktfakturering från B, så är det ju en ren förmedlingsavgift. Har hantverkaren inte avtalat att han säljer en förmedlingstjänst så kan han inte ta betalt för det.
Liknande trådar
-
Sålde hus med svartbyggd tillbyggnad - får betala tillbaka
Artikelkommentarer -
Betala avgift till VA-samfällighetsförening under nybyggnation?
Vatten & Avlopp -
Fråga angående Lån(Billån)! Betala tillbaka tidigare.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Betala material i förväg till byggföretag
Juridik -
Vad betalar ni för avgift till samfällighet?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.