Byggahus.se

Betala för värmepumpsinstallationen i förskott?

1. V
    Medlem Nivå 1
    Vi har avtalat med en firma att de ska installera en bergvärmepump i vår villa. Pris och ungefärlig tid för installation har vi diskuterat via telefon. Nu, en dag efter vi sagt att nu kör vi, dimper en faktura på HELA summan för installationen ner hos oss - att betala inom 10 dagar!!! Detta trots att arbetet inte ens är inplanerat rent tidsmässigt och kommunen inte gett sitt godkännande ännu. Jag tycker det känns enormt skumt! I tidigare kontakter med hantverkare har vi betalat för arbetet och materialet EFTER det att arbetet utförts - först DÅ har fakturan kommit. Att man ska betala hela summan inom 10 dagar INNAN något arbete överhuvudtaget har påbörjats, inte ens planerats in, kan inte vara enligt gängse regler. Någon som vet vad det är som gäller? :confused: De skriver också i den ganska utförligt specade fakturan något om "á conto" - någon som vet vad det betyder?

2. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    A conto betyder förskottsbetalning.

Du bör akta dig noga för att betala i förskott, i synnerhet så här mycket pengar och på ett så tidigt stadium. Går företaget omkull innan pumpen är installerad så är du förmodligen blåst på pengarna.

3. R
    Medlem Nivå 4
    á conto=förskottsbetalning. Kan kanske vara ett oskäligt avtalsvillkor. Kolla i stället om det är OK att deponera summan hos lämplig advokatbyrå. Det kostar i och för sig lite men om man har så taskig likviditet att man måste ha betalt i förskott bör man som kund dra öronen åt sig.

4. J
    Medlem Nivå 9
    Håller med! Skulle själv välja en annan firma.

5. svartöra
    Medlem · Nivå 11
    När jag fick luftvattenpumpen här stod det på offerten att en tredjedel skulle betalas vid beställning, men jag fick aldrig någon sådan faktura utan betalade sedan allt i en klump i alla fall. Jag tycker att ett sådant villkor är ganska rimligt, förutsatt att man tar en kreditupplysning på företagaren först.

Men att betala hela klabbet i förskott - icke.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag hade (har) en enkel regel när jag detaljerar betalningsplaner:

Betala bara för det du fått.

Dvs, i detta fall: När borrhålet är på plats, betala motsvarande borrkostnaden. När pumpen har levererats, betala den kostnaden, osv osv. Håll inne med så mycket det bara går tills anläggningen är driftsatt och besiktigad. Här blir det alltid problem eftersom ingen vill vänta med mer än 10-15% av totalbeloppet och det är mycket pengar för dig som kund men för lite ur leverantörens synvinkel för att vara en riktigt bra murbräcka när det blir problem.

Detta är det andra inlägget på bara några dagar där trådskaparen har (antar jag) missat att lägga upp en faktureringsplan som en del av avtalet. Detta är JÄTTEVIKTIGT att göra!

7. V
    Medlem Nivå 1
    Shit va folk är snabba på att svara! Tackar!!!

Känns som att denna firma är lite instabil... På en offert vi fått för arbetet står inget om á conto eller förskottsbetalning men sedan direkt vi sagt ja så kommer en faktura med hela klabbet på en gång... Tror jag ska dra mig ur beställningen och leta ny leverantör. Tror ni man kan bli återbetalningsskylldig för ngt till säljaren då?

Och hur skriver man en "faktureringsplan"? Vad ska ingå? Kan vara bra att veta innan vi avtalar ngt med en annan leverantör...

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Men om ingen betalningsplan (som det ibland heter) har avtalats så gäller väl ändå att betalning sker efter leverans (och full funktion).

9. C
    Anonym
    Har du skrivit under nåt över huvud taget?

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    1. Du måste se till att ha en offert (avtal) som reglerar alla delar av denna leverans. Detta är inget man beställer över telefon givet något pris man får samma väg. Alla firmor jag sett offerter ifrån har haft omfattande offerter där man täcker in iprincip allt. Därefter gör man justeringar från det baserad på det enskilda fallet. Jag ger några exempel på vad som ska vara med (andra kan säkert fylla på, jag hinner inte tänka efter noggrant):

1. Specificera borrhålet, dvs borrdjup, vinkel samt att det utförs enligt normbrunn 97 (om den fortfarande gäller).
    2. Specificera rörliga kostnader relaterat till borrandet, tex foderrör (blir aktuellt om det är långt till berg).
    3. Vilken värmepump, typ och modell, ev tillbehör
    4. Specificera installationen, vad omfattas. Ev ombyggnad av befintligt värmesystem, el-relaterade jobb, bortforsling/bortmontering av befintlig panna osv.

2. Betalningsvillkor/plan behöver inte göras så märkvärdig. Hitta lätt definerbara milstolpar i installationen och knyt betalningen till dessa. Antag att det kostar dig 100kSEK att installera detta:

Delbetalning av beloppet 100kSEK görs enligt följande:
    30% efter leverans av bergvärmepumpen Nibe XYZ (motsvarar pumpens värde)
    30% efter borrning+slangsättning enligt offert XXX (motsvarar kostnaden för borrhålet, 2-300kr per meter tror jag)
    25% efter avslutad installation och driftsättning
    15% efter besiktning och när båda parter godkänt installationen som utförd enligt offert XXX.

Detta är bara ett väldigt snabbt exempel som kan förfinas avsevärt både till innehåll och formulering, men du förstår principen iaf.

3. Mitt tips till dig: Backa ur affären men med en avsikt att teckna ett mindre riskfyllt avtal med samma företag. Har dom svårt att acceptera det är det väl läge att helt dra sig ur.

11. bax
    Medlem · Nivå 10
    En bekant betalade allt i förskott, han blev inte blåst på några pengar men jisses han fick jaga rörmokaren långt in på vintern innan pumpen blev inkopplad.
    Tur för honom att vedpannan satt kvar.

MathiasS råd är bra, backa ur med avsikten att komma igen och skriva ett avtal.
    Sätt sedan upp en delbetalningsplan.
    Ett annat exempel kan vara:
    30% vid beställning.
    20% vid påbörjat arbete.
    50% vid färdig besiktning.
    Försök hålla inne så mycket som möjligt till efter besiktning så att firman har en hållhake på sig att slutföra jobbet.

12. A
    Medlem · Nivå 16
    En bekant till mig råkade ut för någonting i viss mån liknande. Han köpte inte en värmepump, men blev av en välrenommerad VVS-firma rebjuden att skriva ett serviceavtal för sin värmepump. Han skrev på för ett år och betalade. Veckan efter gick firman i konkurs.

Naturligtvis visste de om konkursen, det här var bara ett lumpet sätt att dra in lite extra pengar på sluttampen.

13. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Man ska alltid hålla hårt i sina pengar så länge som möjligt. Att önska 50% kvar till allt är klart tror jag dock inte är en väg framåt, helt enkelt för att det ligger för långt bort från vad motparten förväntar sig. Risken är att man betraktas som oseriös och då när man inte lika långt i förhandlingen som man annars skulle gjort.