Byggahus.se
Många gränser är digitaliserade från gamla storskaliga fastighetskartor och bara där har vi en källa till fel -- för att inte tala om gränser som bara finns beskrivna i akter från 1700 och 1800 talet....

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
F fröken_frågvis skrev:
Så de ursprungliga ritningar som ägarnas föräldrar köpte tomten efter var fel?

Jag förstår att du inte kan ta ställning till enskilda fall, men här finns ritningar kvar från köpehandlingarna.

En annan sak, brukar inte gränser kollas upp när man byter ägare?
"Kollas upp" är inte det samma som en fastighetsbestämning. Lantmäteriet är sällan inblandade för att visa ut gränser vid ägarbyten. Jag tror många förleds av rubriken på inlägget. Det är inte grannens uppmätning de ska vara med att betala. Det är kostnaden för att fastställa deras gemensamma gräns. Detta fall (med en förrättningskostnad på 80 kkr) handlar knappast om att mäta ut gränser med kända och oomstridda koordinater, utan om just en fastighetsbestämning. Själva mätandet är i det sammanhanget en liten del av kostnaden. Den senaste lantmäteriförrättningen vi begärde kostade runt 60 kr och var en fastighetsreglering där vi köpt mark från tre olika ägare och fastigheter som skulle slås samman med en av våra egna fastigheter. Själva mätarbetet, som bestod i att leta på och mäta in ett antal gamla gränsrösen och sätta ut ett par hundra meter ny gräns tog fyra timmar. Resten var handläggningstid, varav en inte obetydlig del utredande av diverse samfälligheter, fiskerätter och vägar som förutsätter att man läser ett ganska stort antal gamla lantmäteriakter.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
E ed9msi skrev:
Föräldrarnas ålder har väl med saken att göra då de är pensionärer och inte kan hosta upp 12.500 för någon annans beställning när de precis som många nämner inte har någon nytta av detta, faktum är att de fick en negativ nytta då deras tomt blev mindre men eftersom gränsen ligger mitt I en 1.5m bred taggbuske spelar just detta ingen större roll. Problemet med lagen är väl att man skulle kunna tvinga någon att behöva lämna huset om man inte har råd att betala för grannens ideer, eller har jag missat något? Nyttan har vi redan fått avslag på vid överklagan då man ser till samhällsnyttan snarare än individen.men frågan är vilken samhällsnytta denna mätning ger, och I mitt tycke inte ett dyft. Spännande regelverk har vi I alla fall att man kan kräva grannen på betalning för tjänster man själv har beställt. Vi får väl se när de skapar en lag som tvingar mig att betala 16% för grannens TV projektor som jag teoretiskt kan se genom fönstret från min tomt.
Det som har betydelse är att de är fastighetsägarna. Inte deras ålder.

Detta är inget konstigare än att fastighetsägare åker på fastighetsavgift, eller som tidigare fastighetsskatt.

Fastighetsskatten var för övrigt ganska plågsam mot äldre. Mer än en som fick flytta för att dom inte klarade skatten.
I ett fall som faktiskt media skickade på TV var en man tvungen att bränna ned sitt föräldrahem, då han inte mäktade med att betala fastighetsskatten för det. (Var tydligen inte säljbart, och inte i något vidare skick).

För övrigt så råkar vi ut i år efter år att betala för sådant vi inte beställt, som som tillfaller grannen mfl. Skatt kallas det.

Sedan ser det ut som att grannen hade rätt. Grannarna hade stulit av hans tomt. Du kan väl se det som en slags böter för att dina föräldrar otillbörligt utnyttjat grannens egendom.

• Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
när jag överklagade motsvarande förättning så nöjde jag mig inte med att bara överklaga min faktura. jag överklagande även förättningens totalkostnad (motsvarande de 80.000) och önskade en spec på respektiv kostnad, avseenden material och arbetstid.
den fakturan blev krediterad.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Skrämmande att det inte ändras till så att den som beställer måste betala ALLT, såvida inte de runtomkring också beställer.

Det är ju helt vansinnigt..
Nej det är inte vansinnigt. Det handlar inte om att mäta upp en oomstridd gräns som redan är korrekt markerat. Då hade det inte blivit någon fastighetsbestämning. Eftersom en gräns går mellan två fastigheter så är det rimligt att båda fastigheterna betalar för att få oklara gränser fastställda. Det omvända vore mer märkligt eftersom det skulle innebära att den som exempelvis drabbas av att en granne "utvidgat" sin fastighet utanför sina gränser, själv skulle få bära kostnaden för att få gränsen fastställd om hen inte kommer överens med den som inkräktar.

Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
kan jag beställa tomtmätning ett par kvarter från där jag bor? jag har ju ingen nytta av mätningen så jag antar jag slipper betala men vore ju riktigt roligt om de fick dela på en faktura på 80k?

• Gilla
  • Haha
Festlund och 8 till
  • Laddar…
F fredriksk skrev:
kan jag beställa tomtmätning ett par kvarter från där jag bor? jag har ju ingen nytta av mätningen så jag antar jag slipper betala men vore ju riktigt roligt om de fick dela på en faktura på 80k?
Sannolikt inte. Dels är du förmodligen inte behörig att begära en fastighetsbestämning om din fastighet inte är berörd, dels är det nog ganska ovanligt att gränsmarkeringar försvunnit och dessutom inte tidigare är inmätta i stadsmiljö. Har du en fastighet på landet, gränsmarkeringarna mot grannen genom åren försvunnit och det är oklart var den hävdade gränsen går skulle du kunna starta ett ärende. Tyvärr lär halva fakturan hamna i din egen brevlåda.

Har en tomt där alla grönsrör finns, men de är dolda under marken. Spelar det någon roll om någon skulle kräva exakta gränser? Borde man kanske gräva fram dem?

B BertStL skrev:
Har en tomt där alla grönsrör finns, men de är dolda under marken. Spelar det någon roll om någon skulle kräva exakta gränser? Borde man kanske gräva fram dem?
Du kan nog lugnt vänta tills dess någon granne gör anspråk på någon del av din tomt eller du vill visa var gränshörnen finns av någon annan anledning, exempelvis inför en försäljning.

B BertStL skrev:
Nja... Dom hittar ju antingen du själv eller Lantmäteriet på någon timme så ser inte riktigt anledningen att försöka förekomma någon i framtiden tänkt kostnad.

Får du bara låna en metalldetektor så går det snabbt att hitta.

T trabyggare skrev:
Sannolikt inte. Dels är du förmodligen inte behörig att begära en fastighetsbestämning om din fastighet inte är berörd, dels är det nog ganska ovanligt att gränsmarkeringar försvunnit och dessutom inte tidigare är inmätta i stadsmiljö. Har du en fastighet på landet, gränsmarkeringarna mot grannen genom åren försvunnit och det är oklart var den hävdade gränsen går skulle du kunna starta ett ärende. Tyvärr lär halva fakturan hamna i din egen brevlåda.
tror du de kollar upp det?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
F fredriksk skrev:
tror du de kollar upp det?
Ja, om inte annat lär de berörda grannarna upplysa dem om det när lantmäteriet kontaktar dem i ärendet. Risken för dig är att de då gaddar sig samman mot missdådaren...:)

Tänkte närmast på att jag nog är den ende som vet var rören finns och att jag nog hinner dö innan fastigheten säljs. Metalldetektor är förbjuden där, men kanske det inte gäller lantmätarna. Fast det var ju dem jag ville att mina efterkommande skulle slippa.

B BertStL skrev:
Tänkte närmast på att jag nog är den ende som vet var rören finns och att jag nog hinner dö innan fastigheten säljs. Metalldetektor är förbjuden där, men kanske det inte gäller lantmätarna. Fast det var ju dem jag ville att mina efterkommande skulle slippa.
I så fall skulle du du underlätta för dina efterkommande om du markerar var rören finns. Beroende på hur gränserna mot grannen ser ut i övrigt kan också tydliga gränsmarkeringar bidra till att minska konfliktrisken genom att ingen granne kan hitta på att bygga eller göra något annat för nära gränsen och sedan vara ovetande eller spela ovetande.

tommib
D dumlekola skrev:
Jag skulle yrka på att de inte ska stå för någon del av kostnaden.

Titta på vad som står i lagen.

10 § Kostnaderna för fastighetsbestämning ska fördelas mellan sakägarna efter vad som är skäligt.

Första stycket gäller inte, om något annat följer av 11, 12, 13 eller 14 §. Lag (2009:562).

i 12 § står:

12 § När ansökan har gjorts med stöd av 1 a § första stycket 5, 6 eller 7, ska kostnaderna för fastighetsbestämning betalas av sökanden. Har en sakägare genom vårdslöshet eller försummelse fördyrat förrättningen, får kostnaderna dock fördelas efter vad som är skäligt. Lag (2009:562).

och i 1 a § punkt 3:

1 a § En fråga om fastighetsbestämning får tas upp till prövning, om

3. en sakägare har ansökt om det,

Det är min tolkning av lagen. Möjligt att förarbetet eller praxis visar på något annat, men det är det jag skulle trycka på om jag överklagade.

Hittade det här fallet från Svea Hovrätt men en dom därifrån är inte prejudicerande.
[länk]

Hur tänkte du nu? Det står ju i det du kopierat specifikt att kostnaden betalas av sökanden endast om ansökan gjorts med stöd av 5,6 eller 7. I detta fall, precis som du kopierat, har ansökan gjorts med stöd av 3.

Intressant detta för övrigt att man kan bli betalningsskyldig för saker man inte beställt, men en fastighetsbestämning får nog ses som ett extremt undantagsfall.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.