Byggahus.se

Betala extra för snickares utrustning?

1. D
    Renoverare Nivå 4
    Jag tolkar det som att ditt missnöje med hantverkaren i fråga är att han driver egen firma och således kan (iallafall om han vill) ta ut mer betalda timmar per dag än en ”kontorsråtta” kan.
    Nu så tror jag dock att egna företagare knappast tillhör den kategorin av människor som har mest fritid utan de sitter troligen med fakturor/moms/räkningar/rotavdragsansökningar/beställningar under en stor del av sin ”fritid”

Många egna företagare kan idag ta ut en rätt så bra lön och det är nog i de flesta fall absolut välförtjänt.

2. Z
    Medlem Nivå 2
    Om jag tar in offert på ett arbete så vill jag såklart veta hur mycket jag får betala för att få arbetet gjort. I detta fallet hade TS tagit in ett kostnadsförslag (vilket inte borde skilja särskilt mycket från en offert imo).

Att hantverkaren därefter tycker att han minsann också ska ha extra betalt för att han har köpt in en ny fin byggnadsställning är ju inte relevant. Frågar jag en hantverkare vad han ska ha betalt för att utföra ett arbete så vill jag ju veta totalpriset och inte ett fantasipris som senare kommer kryddas med diverse tillägg.

3. N
    Medlem Nivå 1
    Tack! äntligen en vettig förklaring. ngn som förstår att vi egna faktiskt också måste jobba på kvällar, helger, semestrar med bokföring mm.

4. S
    Medlem Nivå 6
    Vem har sagt något om att det kryddats med diverse tillägg?
    Allt vi vet är att TS fått ett kostnadsförlag...
    I den kan ju hantverkaren räknat in timpris, resersättning, ställning, verktyg m.m. men inte brytt sig om att speca upp allt som ingår i kostnadsförslaget. När TS nu ber om spec så inser han nu vad han betalar för, och det tycker han plötsligt är fel.

Har TS däremot fått uppgiften: "det kommer ta 100 timmar och jag debiterar 450kr+moms så det blir 45000 kr+moms. Då är är det en helt annan sak! Men det vet vi inget om ännu..

5. D
    Medlem Nivå 4
    Jag tycker att det är helt galet.
    Man vill ju ha ett fast pris eller på löpande tim pris.
    Det bakas väl in i timpriset. Men då är det ju lättare att jämföra med andra.

Hålla på att ta betalt för att han använder sina verktyg.
    Det är ju som en kontorsråtta tar betalt för att han använder sina ögon för att läsa på skärmen.

6. R
    Medlem · Nivå 17
    "Vanliga" verktyg tar man inte betalt för. Krävs något special för att lösa uppgiften är det rimligt att hyra/ta avgift för det.

Hos oss ingår dator med de vanligaste programmen för tekniska konsulter. Kräver kund att något speciellt krävs och det är ett löpande avtal betalar kund kostnad plus påslag.

När jag byggde huset tog markfirman hyra för 500kg padda och vält. Helt ok tycker jag då dessa beror på uppdraget och vi hade löpande avtal.

Vid fast pris skall allt ingå, även maskiner, ställningar, resor mm.

7. M
    Medlem · Nivå 9
    Till TS exakt vad är det du har fått från hantverkare för bedömning av priset i förväg?

Hur har du ställt frågan?

Jag förstår att det kan bli en chock om du trodde dig fått ett pris och nu är det helt annorlunda. Därför är det viktigt att få veta vad du begärde i form av prisuppskattning innan jobbet...

Jag blir sur på hantverkare som försöker lura av mig pengar på uppblåsta materialpåslag men jag VET vad jag måste begära in innan jag godkänner att någon börjar...