Fårskallar är väl de snällaste djur man kan ha till grannar. Hörs inte och luktar inget i jämförelse med andra djur.
Som t.ex. pållar, som dessutom förvandlar den finaste äng till lervälling på nolltid.
Eller kossor, som faktiskt är farliga för människor när de har kalvar.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
"Djur" av alla de slag - ingår inte det i konceptet när man bor på landet???

"Storstadsproblem??

• Gilla
CCPusher och 7 till
  • Laddar…
W WilleR skrev:
"Djur" av alla de slag - ingår inte det i konceptet när man bor på landet???
Jo, inklusive fästingar, vildsvin och mygg.

• Gilla
Kire_78 och 5 till
  • Laddar…
U
Var inte "besviken" husägar`n. Vi bor på landet och där finns det djur, bör finnas djur. Vårt hus är omringat av en fårhage på tre sidor, 50-100 får på sommaren. Trevligare grannar kan man inte ha.
De luktar inget, eller ytterst lite om du är rädd för det, inga flugor, de kan bräka ibland vilket bara är trevligt.
Den största "faran" du måste räkna med är att om du ibland bjuder dom på hårt bröd så kan de bli så glada att dom av misstag "nafsar" dig i ditt finger....
Lycka till med "dina" får, du blir nog kompis med dom.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Ullrik skrev:
Lycka till med "dina" får, du blir nog kompis med dom.
Ett passande namn i sammanhanget.
Är du av Texel, Gute- eller Gotlandsras :)

Att det är så svårt att stängsla in får beror bland annat på den tjocka pälsen, som effektivt isolerar mot elstängslets stötar.

• Gilla
MsTake
  • Laddar…
Man tror inte det är sant! Kvinnan kan omöjligen ha sett ett får överhuvudtaget. Jag tycker fåren, istället ska anmäla kvinnan för otillbörlig anmälan.
// Immobil f.d. fåraherde

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Eller anmäla för "fårtal", höhö!

• Gilla
Sammy_j och 6 till
  • Laddar…
Bor man på landet så får man räkna med djurhållning.
Hos mig har en granne hästar som även betar på min tomt, en annan har kor och en tredje håller på med grishållning rätt nära.
Grishållningen kan stinka ibland beroende på vilket håll vinden kommer ifrån och det luktar förjävligt, hästar och kor stör inte mycket.
Får stör inte mycket men jag har ett hyfsat avstånd till fårhagarna.

Under sommartid går jag utmed en fårhage när jag ska till jobbet. Jag kan förstås vara hämmad från jordbrukslukter då jag vuxit upp med det, men jag får nog anstränga mig en hel del för att märka av någon störande lukt. Valfri misshandlad dieselbil luktar ju mer än de flesta hagar.

• Gilla
KriZomb
  • Laddar…
Jag saknar fåren jag hade utanför tomten, mycket roligare djur än hästarna jag har där nu. Dessutom var det så fantastiskt roligt när de hade små lamm.

Men, men hästar är helt ok.

Flyttade från storstan för ett år sen drygt och fick nya grannar - bortanför är en stor fårhage :).
Har svårt att tänka mig en mer rofylld utsikt från altanen när jag dricker morgonkaffe.

Tre hästar betar i en lummig hage synliga från en altan under en avkopplande morgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
KnockOnWood och 6 till
  • Laddar…
P Pollyester skrev:
Flyttade från storstan för ett år sen drygt och fick nya grannar - bortanför är en stor fårhage :).
Har svårt att tänka mig en mer rofylld utsikt från altanen när jag dricker morgonkaffe.

[bild]
Problemet vi hade när fåren fick lamm var bara att man kunde bli stående tittandes på dem i timmar. Särskilt när lammen skulle lära sig att leka med de andra lammen...

• Gilla
Sammy_j och 5 till
  • Laddar…
Vi har också får till grannar och vårt största problem är att fårhagen är så stor att de är i vårt hörn alldeles för sällan :cry::p de är mysiga och oftast tystlåtna grannar

• Gilla
Pollyester och 2 till
  • Laddar…
Får välkomnas omgående - gratis hämtning här av skarvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.