9 527 läst · 32 svar
10k läst
32 svar
Besviken husägare får vänja sig vid att ha får som granne
På konsumentens sida
· 3 146 inlägg
Kvinna försökte överklaga fårhage vid tomten, men får nej av mark- och miljööverdomstolen.
Du kan läsa artikeln här: Besviken husägare får vänja sig vid att ha får som granne
Du kan läsa artikeln här: Besviken husägare får vänja sig vid att ha får som granne
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Fårskallar är väl de snällaste djur man kan ha till grannar. Hörs inte och luktar inget i jämförelse med andra djur.
Som t.ex. pållar, som dessutom förvandlar den finaste äng till lervälling på nolltid.
Eller kossor, som faktiskt är farliga för människor när de har kalvar.
Som t.ex. pållar, som dessutom förvandlar den finaste äng till lervälling på nolltid.
Eller kossor, som faktiskt är farliga för människor när de har kalvar.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Var inte "besviken" husägar`n. Vi bor på landet och där finns det djur, bör finnas djur. Vårt hus är omringat av en fårhage på tre sidor, 50-100 får på sommaren. Trevligare grannar kan man inte ha.
De luktar inget, eller ytterst lite om du är rädd för det, inga flugor, de kan bräka ibland vilket bara är trevligt.
Den största "faran" du måste räkna med är att om du ibland bjuder dom på hårt bröd så kan de bli så glada att dom av misstag "nafsar" dig i ditt finger....
Lycka till med "dina" får, du blir nog kompis med dom.
De luktar inget, eller ytterst lite om du är rädd för det, inga flugor, de kan bräka ibland vilket bara är trevligt.
Den största "faran" du måste räkna med är att om du ibland bjuder dom på hårt bröd så kan de bli så glada att dom av misstag "nafsar" dig i ditt finger....
Lycka till med "dina" får, du blir nog kompis med dom.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Bor man på landet så får man räkna med djurhållning.
Hos mig har en granne hästar som även betar på min tomt, en annan har kor och en tredje håller på med grishållning rätt nära.
Grishållningen kan stinka ibland beroende på vilket håll vinden kommer ifrån och det luktar förjävligt, hästar och kor stör inte mycket.
Får stör inte mycket men jag har ett hyfsat avstånd till fårhagarna.
Hos mig har en granne hästar som även betar på min tomt, en annan har kor och en tredje håller på med grishållning rätt nära.
Grishållningen kan stinka ibland beroende på vilket håll vinden kommer ifrån och det luktar förjävligt, hästar och kor stör inte mycket.
Får stör inte mycket men jag har ett hyfsat avstånd till fårhagarna.
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Under sommartid går jag utmed en fårhage när jag ska till jobbet. Jag kan förstås vara hämmad från jordbrukslukter då jag vuxit upp med det, men jag får nog anstränga mig en hel del för att märka av någon störande lukt. Valfri misshandlad dieselbil luktar ju mer än de flesta hagar.
Problemet vi hade när fåren fick lamm var bara att man kunde bli stående tittandes på dem i timmar. Särskilt när lammen skulle lära sig att leka med de andra lammen...P Pollyester skrev: