Hej,

Jag har problem med låset på badrumsdörren och tänkte se om någon av er har koll på vad som kan vara fel, eller om det dags att köpa nytt.

Låset har hängt sig några gånger för mycket nu och vi börjar bli trötta på att vara fast i badrummet i 5 minuter innan låset samarbetar.

• Hand håller ett demonterat badrumsdörrlås med verktyg och handduk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en demonterad dörrlåsmekanism från ASSA, verktyg och handduk syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ett demonterat lås med synliga komponenter, ligger på en vit handduk, signalerar problem med funktion.
    Skapa konto
Låshuset (assa 404T) har en nernött tryckesroddare och den säljs inte som reservdel utan du måste byta ut det antika låshuset.
Vad är det för dorndjup? Det ser ut att vara djupare än 45mm som är standard.
ASSA 404 har utgått och ersatts av ASSA 2020.
Teknisk ritning av ett inbrottssäkert ASSA-låshus 404 med måttangivelser och komponentdetaljer.
Skapa konto

• Gilla
1
  • Laddar…
A alliria skrev:
Hej,

Jag har problem med låset på badrumsdörren och tänkte se om någon av er har koll på vad som kan vara fel, eller om det dags att köpa nytt.

Låset har hängt sig några gånger för mycket nu och vi börjar bli trötta på att vara fast i badrummet i 5 minuter innan låset samarbetar.
Hej!
Sitter med samma problem och likadant låshus. Sliter mitt hår och letar förbrilt efter en ersättare till det gamla uttjänta.

Har du hittat något som passar?

G Garganell skrev:
Hej!
Sitter med samma problem och likadant låshus. Sliter mitt hår och letar förbrilt efter en ersättare till det gamla uttjänta.

Har du hittat något som passar?
ASSA 2020 ersatte 404 när det utgick, om du har annat dorndjup så brukar man göra om urtaget till modern standard.
Ett liknande kan du eventuellt hitta på en loppmarknad eller butik som säljer gamla byggnadsmaterial men troligtvis är de väldigt slitna då låshusen troligtvis är 70år eller äldre.
Om du mäter upp låshuset lika ritningen ovan så går det att se om det finns något som passar.
Om dorndjupet är 55mm så kan eventuellt Trioving 2214 användas.

Teknisk ritning, måttsatt mekanisk komponent, vyer från olika håll, dimensioner i millimeter, ingenjörsskiss.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ja, det som felar är dorndjupet. Annars verkar det vara samma mått som ASSA 2020. Är rädd att det blir fult och bli svårt att skruva i handtaget och låsvredet om jag ska borra nya hål.
Ska kolla upp det andra låshuset som du tipsade om.

Tack för svaret! 😊

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.