Byggahus.se

Bestrida faktura, hur går man tillväga då?

1. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem
    Nu går jag händelserna lite i förväg, men jag är nyfiken på hur man gör.
    Saken är som följer i kortad verision.
    Jag beställde en utsättning av lantmäteriverket som utfördes i Fredags.
    Dock utfördes den felaktigt, dvs byggnadernas markeringar är inte där dom borde.
    Om inte dom skickar ut någon på Måndag för att rätta till detta kommer jag gå på min egen utmätning och bygga men vill ju då inte betala en faktura från dem eftersom arbetet är felaktigt utfört.

Hur går man då tillväga när man ska bestrida den?
    Skicka tillbaka den med ett brev där jag säger att jag bestrider fakturan pga ovanstående omständigheter? Eller måste jag betala den och sen bestrida?

Fundersam...

2. Hemmakatten
    Medlem · 11 760 inlägg

Re: Bestrida faktura, hur går man tillväga då?

Du betalar vad du tycker är rimligt för utförd tjänst.
    Låt oss säga att fakturan är på 10.000. Du tycker att de har utfört arbete värt 4.000. Du betalar då in 4.000 och skriver på fakturan du betalar att du "bestrider betalningsansvar" för resten av fakturan pga ditten eller datten.
    Företaget måste då gå till tingsrätten (civilmål) och stämma dig på resterade betalning. Och har du tillräckligt mkt på "fötterna" så lär inte företaget riskera att förlora utan drar sig ur (=du slipper betala resten).

3. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem

Egentligen tycker jag mer att dom ska betala mej pengar pga detta, har inte kunnat sova i natt, är fortfarande förbannad och har inte riktigt velat åka och börja lägga avlopp eftersom jag inte vet hur det kommer bli, men men...
    Om jag nu betalar 1kr av fakturan och bestrider resten och dom drar mej inför tingsrätt och får rätt fast dom gjort fel, får jag betala deras rättegångskostnader också då?

4. Hemmakatten
    Medlem · 11 760 inlägg

Detta blir ett civilrättsligt mål om (förmodligen, kommer inte just nu ihåg beloppsgränserna) mindre värde. Det innebär att vardera parten tar sin egen kostnad, dvs. var och en betalar sina egan rättegångskostnader (inklusive juristkostnader).

I vart fall har du inget att förlora på att i ett första skede bestrida fakturan. Det lär dröja låång tid innan den hamnar i tingsrätten (om någonsin). Och iom att du bestridit fakturan kan de inte begära kronofogdens hjälp med indrivning.

5. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Varför stressa till det och fundera på tvist inför tingsrätt m.m??

Tag det istället lugnt och tala med Lantmäteriverket för att reda ut varför det eventuellt blivit fel.
    Om fel från Lantmäteriets sida föreligger och ingen rättelse erhållits tills dess fakturan kommer så meddela dem då skriftligt att tjänsten är felaktigt utförd och beskriv felet samt bestrid fakturan.

Är det helt säkert att Du själv får svara för utsättningen? Varför har Du i så fall anlitat lantmäteriet?

Även om ett sådant här ekonomiskt litet ärende väl inte skall behöva gå till tingsrätten kan jag upplysa om att gränsen för tvistemål om mindre värde, där vardera parten står för sina kosnader, går vid ett halvt prisbasbelopp d.v.s. 19700 kronor.

Ta det lugnt och lycka till med Ditt bygge.

6. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem

Varför stressa?
    Vill veta vad man ska göra, är fly förbannad på deras inkompetens dom visat i detta fall!

Att själv få svara för utsättningen? Menar du om jag själv får göra den?
    Egentligen får jag inte det, därav anlitade jag dem.

Att jag själv gjort en utsättning innan var ju för att jag skulle kunna arbeta utifrån den just eftersom den ändå var så enkel att göra. Man ser att det hörn som både dom och jag satt ut först och utgått ifrån är så gott som samma, deras markering var ca2mm från min.

Sen att dom inte kan läsa innantill på en nybyggnadskarta, inte själva blir fundersamma över varför deras markeringar stämmer i ett hörn mot mina men inte resten och inte ens ringer upp fast jag sa åt dom att göra det ifall dom hade några frågor gör att jag blir ännu mer förbannad!
    Dom ska vara utbildade på detta, men man undrar ju när man ser resultatet.
    Sen att dom genom detta förstört hela denna helg gör inte saken bättre.
    Ska dock ringa direkt imorgon bitti och försöka hålla humöret och be dom rätta till sitt fel på direkten.
    Kan dom inte göra det ska jag säga åt dom att dom kan riva fakturan, sen kommer jag ringa någon byggnadsinspektör och se vad denne säger.
    Jag har semester NU, materialet kommer NU, grunden ska gjutas NU, inte när min semester är slut!
    Och dom ska så vackert lösa detta problem åt mej NU, för jag har beställt en tjänst av dom som jag ska betala för, men som inte blivit korrekt utförd i rätt tid...

7. A
    Medlem · Blekinge · 9 015 inlägg

andersmc

Medlem

Jag vill inte på något vis ifrågasätta din kompetens, men hur kan du vara så säker på att lantmätarna har fel och du har rätt? Jag vet av egen erfarenhet att det är väldigt svårt att få sina markeringar på exakt rätt ställe. När sen lantmätarna kommer med sin utrustning, där de mäter ner på mm-nivå, så känns det som om man får lita på dem.
    Jag tycker inte heller att lantmäteriet var särskilt svåra att ha att göra med. Har du pratat med dem och förklarat vad som blivit fel?
    (Man måste anlita lantmätare för att sätta ut huset vid nybyggnad, även om man hade klarat det själv.)

8. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem

Japp jag är säker på min kompetens eftersom det är så enkla mått att ta, att mäta 4 meter från tomtgräns till huset tex är inte så svårt, även en femåring skulle kunna mäta in och se att dom lagt sej snett.
    Det diffar som mest 40cm på deras mått gentemot rätt mått...
    Eftersom jag upptäckte det i Fredags kväll kl 1900 har jag inte kunnat ta diskussionen med dom, men ska göra imorrn... Och mäter dom inte om då kommer jag som sagt bestrida fakturan till fullo.
    Pratade med min KA om detta idag, och han tyckte jag skulle skita i deras markeringar och köra efter mina egna eftersom jag inte kan låta mitt byggande stå still, jag har börjat med avloppet idag iallafall och kommer som sagt bygga vidare så får det hamna där det ska.
    Sen om jag mätt någon CM snett så är det iallafall bättre än deras mätningar.

Som sagt, jag tror dom lagt garagets långsida i linje mot tomtgräns mot granne istället för framsidan i linje mot tomtgräns mot gata, då blir det så här, jag vet för jag har själv mätt upp samma fel tidigare.

9. Sillastryparen
    Medlem · 155 inlägg

Sillastryparen

Medlem

Är du säker på att tomtgränsen ligger rätt då? Vi hade lantmäteriet här för kontrollmätning av tomtgräns, och upptäckte att halva häcken mot nästa tomt låg hos grannen men å andra sidan var en del av hans gärsgård min... ::) ;D Så de har kanske mätt huset förutsättningslöst och inte tagit för givet att givna gränser är korrekt utlagda...? Bara ett förslag alltså... ;) :)

10. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem

Nja, 99,9% säker är jag.
    Tre tomtgränser var utmärkta med rör i mark, två saknades.
    Dessa försökte jag mäta ut men hamnade hela tiden ute i asfalten om jag mätte enligt nybyggnadskartan, så då ringde jag kommun som jag köpt tomten av och tryckte på att jag faktiskt ville ha alla tomthörn utsatta eftersom jag betalt för det.
    Dagen efter kom lantmäteriet ut och mätte och markerade, och mycket riktigt låg min tomtgräns ute i asfalten!
    Så alla tomtmarkeringar är där dom ska, tomterna är relativt nyavstyckade, granntomten är inte såld så den är ingen som rört o kan flyttat min fixpunkt, och eftersom lantmäteriet som sagt var ut och markerade de saknade tomtmarkeringarna ca 1vecka innan dom tabbade till det med min husutsättning så...

Men skitsamma nu gällande mätningen, jag har en tråd under markarbeten som beskriver allt detta i deltalj vad gäller mått osv.

Allt jag egentligen vill veta här är hur fan jag slipper betala för nåt dom gjort fel.

11. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem

Nu har jag pratat med lantmäteriet och hon som var där i Fredags höll med mej om att dom gjort felet.
    Däremot verkade det inte som dom ville komma och mäta om utan hon tyckte våra utmätningar stämde efter situationsplanen så vi kunde göra enligt dom ;D

Angående fakturan skulle hon hålla den och göra nånting snyggt när det väl var dags för lägeskontrollen, så förhoppningsvis blir det lite billigare faktura iallafall.
    Vi kan ju faktiskt utnyttja två av deras spikar som referenser från våra egna så vi kan väl betala 1/8 av fakturan när den kommer iallafall.

12. A
    Medlem · Blekinge · 9 015 inlägg

andersmc

Medlem

Det var ju attan vilka klantiga lantmätare ni har! Hur kan de göra så fel? Kan man lita på någonting alls de mätt?
    Var försiktig bara när någon säger att du inte behöver betala. Se helst till att du får papper på det. Läste i tidningen om en tant somn plötsligt blev krävd på en 30 år gamnmal anslutningsavgift. Kommunen hävdade att avgiften inte var betald och ville ha in pengarna nu!

13. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem

Fredag, sista dan före semestern för den ena av dom, gassande sol och stekhett utan minsta skuggfläck kanske gjorde sitt 8)

Mm, vet att man ska ta allt skriftligt egentligen, men samtidigt är jag egentligen en mjukis, eftersom hon ringde upp och inte försökte skylla ifrån sej så var ju jag trevlig tillbaka.
    Men när vi började prata om betalning så sa jag ju lite snyggt att jag inte vill betala hela iallafall eftersom det inte vart så rätt, och eftersom jag har kravet att göra en lägeskontroll så hoppas jag att hon är så ärlig att hon noterar detta och att vi löser allt när den dagen kommer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.