59 595 läst · 222 svar
60k läst
222 svar
Bestrida eller betala under protest? (Telia fast bredband via mobilnätet)
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 2 867 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 2 867 inlägg
När jag bara hade mobilt 4g så låg jag ganska stilla på 60 mbit och det fungerade.
Så tog jag detta då det skulle va bättre hastighet.
Ibland ligger jag på 200 ibland på 10 mbit.
Och det bryter och krånglar för mig nu.
Telia är på saken nu.
Men de hittar väl inget
Så tog jag detta då det skulle va bättre hastighet.
Ibland ligger jag på 200 ibland på 10 mbit.
Och det bryter och krånglar för mig nu.
Telia är på saken nu.
Men de hittar väl inget
Det är ju det som är tjänsten mobilt bredband hemma att den låses mot en mast med bäst täckning?Banvaktarn skrev:
Kopplar man upp sig med vanliga telia mobilt bredband så byter den mast som vanligt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Alla ni som klagar på era mobila abonnemang. Varför klagar ni egentligen? Ni har en mobil uppkoppling med dess för och nackdelar och det är det ni fått. Det finns en anledning att mobila uppkopplingar aldrig kommer i närheten av fiberns pålitlighet eller prestanda.
Därför att a) Vi har inget alternativ, fiber finns inte i vårat område. b) Telia lovar saker de inte kan hållaS SueCia skrev:
Jag förstår mycket väl att en mobil uppkoppling är helt underlägsen riktigt fiber, jag var även sjukt skeptisk innan jag beställde Telias lösning. Men man fick liksom känslan av att de faktiskt låser på en viss mast och att den masten är utbyggd för att klara en viss kapacitet. De säger även att tjänsten är låst till våran address och inte kan tas med till stugan etc, men det antar jag är ren och skär lögn då de inte verkar kunna styra detta. Jag fick till slut prata med en snubbe som inte bara bad mig starta om, han sa att de har driftstörning just nu just nu och att "analysavdelningen" kommer att kontakta mig sen... jaja vi får väl se
Har ni den lösningen där telia monterar en extern antenn och riktar in den eller har ni endast router?I ivp skrev:Därför att a) Vi har inget alternativ, fiber finns inte i vårat område. b) Telia lovar saker de inte kan hålla
Jag förstår mycket väl att en mobil uppkoppling är helt underlägsen riktigt fiber, jag var även sjukt skeptisk innan jag beställde Telias lösning. Men man fick liksom känslan av att de faktiskt låser på en viss mast och att den masten är utbyggd för att klara en viss kapacitet. De säger även att tjänsten är låst till våran address och inte kan tas med till stugan etc, men det antar jag är ren och skär lögn då de inte verkar kunna styra detta. Jag fick till slut prata med en snubbe som inte bara bad mig starta om, han sa att de har driftstörning just nu just nu och att "analysavdelningen" kommer att kontakt mig sen... jaja vi får väl se
Telias underhuggare har varit här och monterat en extern antenn på husväggen. Enl teknikern som installerade så behövde man vänta ca 15-20 minuter på att den skulle låsa på rätt mast/cell efter omstart. Det har nu gått 5 dagar och den låser fortfarande på en cell med pissig mottagning.A Andy78 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 408 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 408 inlägg
Jag har kört Telia Bredband Plus (heter så numera) sedan 2017. Fri surf och en garanterad hastighet på 10-40 Mbit/s. Har hela tiden legat stabilt på mellan 80 och upp till 200 Mbit/s beroende på belastning på masten. Mätte nyss och fick 178 ner och 75 upp. Ping 17 ms.
Masten står 9 km bort men jag bor högt och ser masten. Använder två högkvalitativa riktantenner och en Huawei B535. I routern skall nätverksvalet stå på "Auto". Väljer jag "Enbart 4G" kopplar routern upp sig mot en långsammare cell.
Några värden för den teknikintresserade:
RSRP: -80 dB (Ju lägre desto bättre)
RSRQ: -6 - -10 dBm (Ju lägre desto bättre) RSRQ är det viktigaste värdet vid 4G-mottagning.
RSSI: - 53 dB
SINR: 25 dB
Mottagningen använder två olika celler (CELLID) på samma mast men det märks inte när routern skiftar mellan cellerna.
Det finns även mast c:a 1,5 km från mig. Ser även den genom fönstret men den masten har inte 4G+ så här når jag max 60 Mbit/s vid låg belastning.
Kort sagt har jag hittills haft fyra bekymmersfria år med Telias fasta bredband via mobilnätet. ETT avbrott på tre timmar är allt jag haft vad gäller problem.
Masten står 9 km bort men jag bor högt och ser masten. Använder två högkvalitativa riktantenner och en Huawei B535. I routern skall nätverksvalet stå på "Auto". Väljer jag "Enbart 4G" kopplar routern upp sig mot en långsammare cell.
Några värden för den teknikintresserade:
RSRP: -80 dB (Ju lägre desto bättre)
RSRQ: -6 - -10 dBm (Ju lägre desto bättre) RSRQ är det viktigaste värdet vid 4G-mottagning.
RSSI: - 53 dB
SINR: 25 dB
Mottagningen använder två olika celler (CELLID) på samma mast men det märks inte när routern skiftar mellan cellerna.
Det finns även mast c:a 1,5 km från mig. Ser även den genom fönstret men den masten har inte 4G+ så här når jag max 60 Mbit/s vid låg belastning.
Kort sagt har jag hittills haft fyra bekymmersfria år med Telias fasta bredband via mobilnätet. ETT avbrott på tre timmar är allt jag haft vad gäller problem.
Om det var nu i helgen du hade problem så var det nog ngt större problem hos alla nätägare. Norra uppland o Östra Stockholm vet jag hade låg hastighet.I ivp skrev:Hej,
Funderar på att bestrida fakturan från Telia jag fått för installation av "fast bredband via mobilnätet". Tjänsten håller inte vad de lovat, de verkar inte ha någon teknisk lösning för att installationen ska koppla upp sig mot rätt mast/cell. När det är uppkopplat mot rätt mast så funkar det klockrent (70-100Mbit/s) men nu har den för andra gången sen installation kopplat upp sig mot fel cell och prestandan är bedrövlig, 2-3Mbit igår, gjorde ett vanligt ping test, 11% packet loss. Jag har precis skapat är ett support ärende mot Telia.
Frågan är enl rubrik, är det lönt att bestrida eller betala under protest?
Vad är är skillnaden?
Hamnar jag i någon bättre position om jag gör detta?
ps, vad jag helst vill är att behålla tjänsten men att den funkar bra. Men om det visar sig att de inte kan/tänker göra något så känns det ju enklare om jag inte betalat något, kontra att försöka få tillbaka pengar från Telia.
/Ivar
Bestrid fakturan skriftligen till deras fakturaavdelning, och reklamera.I ivp skrev:Hej,
Funderar på att bestrida fakturan från Telia jag fått för installation av "fast bredband via mobilnätet". Tjänsten håller inte vad de lovat, de verkar inte ha någon teknisk lösning för att installationen ska koppla upp sig mot rätt mast/cell. När det är uppkopplat mot rätt mast så funkar det klockrent (70-100Mbit/s) men nu har den för andra gången sen installation kopplat upp sig mot fel cell och prestandan är bedrövlig, 2-3Mbit igår, gjorde ett vanligt ping test, 11% packet loss. Jag har precis skapat är ett support ärende mot Telia.
Vad är är skillnaden?
ps, vad jag helst vill är att behålla tjänsten men att den funkar bra. Men om det visar sig att de inte kan/tänker göra något så känns det ju enklare om jag inte betalat något, kontra att försöka få tillbaka pengar från Telia.
/Ivar
Tror inte de kan lösa det där. Hade liknande problem med ett mobilt bredband innan jag fick fiber. Den kopplade också upp mot en mast flera mil bort, trots att det fanns en annan hyfsat nära. När den var ansluten där gick det bra, men inte alls när den gick på den andra. Jag bestred och reklamerade. De försökte muta med lägre pris, vilket jag inte var intresserad av, eftersom jag behövde ett fungerande bredband.
Ett muntligt avtal gäller också. Har de lovat en viss hastighet och det inte håller så kan du reklamera om det är väsentlig skillnad. ”Upp till 100 mbit/s” behöver inte betyda 100, men du bör ju ha åtminstone 50, annars är det falsk marknadsföring. Men kolla det finstilta först. Du har högst troligt skrivit på ett avtal där allt står.
Ni som har problem att få den på rätt cell. Skaffa ett modem som är bättre Cat. Om du har minst Cat6 så kopplar du nämligen på multipla celler samtidigt helt parallellt. Många routrar osv för mobilt bredband är bara cat4 och saknar helt den möjligheten. Med högre Cat så får man dessutom bättre hastigheter om man inte redan är strypt av operatören men framför allt är det mycket stabilare latency. Själv har jag förvisso Tre och inte Telia men gick från 20-25mbps med en latens på allt mellan 50 och 1500. Uppgraderade modemet och inte haft ett enda svar på över 250 än så länge och hastigheterna är närmare 100mbps och då har jag bara små futtiga rundstrålande antenner och riktar inte mig på någon specifik mast (ingen aning var jag ens skulle rikta mig för det ens då Tre inte berättar var de har sina master av ”säkerhetsskäl”).
Men som sagt, kolla upp vilken kategori erat modem har och uppgradera det till något bättre. Iaf om ni har under cat6. Och innan någon frågar, nej det handlar inte om kablarna
Men som sagt, kolla upp vilken kategori erat modem har och uppgradera det till något bättre. Iaf om ni har under cat6. Och innan någon frågar, nej det handlar inte om kablarna
Kan du rekomendera någon bra modell på modem med stöd för extern antenn? Jag har en Asus med inbyggt modem med inbygg router och hela konkarongen sen tidigaremen jag vill hellre ha renodlade enheter för varje uppgift (precis gått över till de överpriserade men bra Ubiquity/unifi prylar).E EtherMan skrev:Ni som har problem att få den på rätt cell. Skaffa ett modem som är bättre Cat. Om du har minst Cat6 så kopplar du nämligen på multipla celler samtidigt helt parallellt. Många routrar osv för mobilt bredband är bara cat4 och saknar helt den möjligheten. Med högre Cat så får man dessutom bättre hastigheter om man inte redan är strypt av operatören men framför allt är det mycket stabilare latency. Själv har jag förvisso Tre och inte Telia men gick från 20-25mbps med en latens på allt mellan 50 och 1500. Uppgraderade modemet och inte haft ett enda svar på över 250 än så länge och hastigheterna är närmare 100mbps och då har jag bara små futtiga rundstrålande antenner och riktar inte mig på någon specifik mast (ingen aning var jag ens skulle rikta mig för det ens då Tre inte berättar var de har sina master av ”säkerhetsskäl”).
Men som sagt, kolla upp vilken kategori erat modem har och uppgradera det till något bättre. Iaf om ni har under cat6. Och innan någon frågar, nej det handlar inte om kablarna![]()
Intressant att se att det är fler som har samma problem som mig.
Vid installation hade vi ~100mbit, två dagar senare så var vi nere på ~10. Efter ett tiotal samtal angående felanmälan och flera diskussioner med olika "tekniker", så har vi nu landat i en mail konversation med en specifik personen.
Som egentligen endast påpekat att vi måste starta om antennen och router för att sedan vänta 15minuter för att sedan starta routern. Detta behöver vi göra dagligen.
Vi bifogar vår även utfört tptest kontinuerligt.
Med det så har vi fått svaret att det är hög belastning på masten.
Men för att göra en input på topic så känns det lönlöst att bestrida som privatperson. Det kom på tal under vår dialog som slutade i att de skulle ha betalt för att vi ville dra oss ur.
/123
Vid installation hade vi ~100mbit, två dagar senare så var vi nere på ~10. Efter ett tiotal samtal angående felanmälan och flera diskussioner med olika "tekniker", så har vi nu landat i en mail konversation med en specifik personen.
Som egentligen endast påpekat att vi måste starta om antennen och router för att sedan vänta 15minuter för att sedan starta routern. Detta behöver vi göra dagligen.
Vi bifogar vår även utfört tptest kontinuerligt.
Med det så har vi fått svaret att det är hög belastning på masten.
Men för att göra en input på topic så känns det lönlöst att bestrida som privatperson. Det kom på tal under vår dialog som slutade i att de skulle ha betalt för att vi ville dra oss ur.
/123
Hej Ivar, har samma problem. Antennen installerades mellan kl. 08.00-09.30. Märkte senare på kvällen och efterföljande kvällar att kapaciteten var kraftigt sämre. Fick ca 149 Mbps vid installation. På kvällen fryser ibland bilden och endast några Mpbs upp och ner. Felanmält flera ggr och det tog Telia närmare 3,4-4 veckor att ge mig ett svar vilket blev kapacitetsbrist. Man skulle heller ej på överskådlig tid bygga ut kapaciteten. Man ska då inte gå ut och erbjuda en tjänst med 30-300 Mbps. Ett klart fall av vilseledande reklam och konsumentverket. Fick hämta ut en mobil 4G router på telebutiken men kan inte kopplas till den router vilken tar emot signalen från Nokiaantennen, men grabben använder den för sin surf m.m. på kvällen. Laddad med 300GB.I ivp skrev:Hej,
Vad är är skillnaden?
/Ivar
Skickade mail till Post och Telestyrelsen och de hänvisade till olika konsumentorganisationer, bl.a. telekområdgivarna, konsumentverket och den kommunala konsumentrådgivaren.
Har jobbat 23 år på Televerket/Telia med bl.a. radiofrågor men är mycket besviken på dagens kundbemötande. Är idag pensionär. Man har rätt till ersättning från Telia. Ska själv ringa och se om jag kan få tillbaks installationskostnad (2400 kr) och få tillbaks adsl 30 m.m.
Såg förresten att Telenor har en motsvarande tjänst. Funderar på att ringa dem och höra. Förutom 4G-antennen erbjuder Telenor en extra 5G-antenn. Telia's Nokiaantenn ska enligt installatören vara förberedd för 5G.
Bor straxt utanför Farsta i Huddinge kommun och väntar på fiber vilket är avhängigt utbyggnad av Vatten och Avlopp i mitt område. Teknisk samverkan...