Byggahus.se

Bestäm höjden på fläkt åt mig.

1. K
    Medlem Nivå 2
    jag har 850 mm över bänkskivan, dels för att slippa slå i huvudet och för att kunna se igenom köksön. Bra drag i fläkten så det är inga problam, har en 900 bred fläkt så den tar även grillen som är bredvid plattorna.

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nu idag har jag fått fläktmontaget helt klart :thinking: :giggle: (nästan ! :surprised:, 2 skruvar är borta och har ersättare tills vidare, men det blir kanske permanent dock).

Jag började, enligt fleras tips, med att sätta fläkten på 65 cm över spisen (vars översida ligger 90cm ög).
    Och så målade jag väggar lite tillfälligt och använde köket ett par år, medan vi funderade på hur vi skulle kakla.

Sen blev det kaklat med vita plattor 20x25, så då tog jag dän fläkten, kaklade 3 skift och satt tillbaka fläkten nu på 60cm höjd (61 kanske) så den linjerade med kaklet.
    Jag hade alltså ganska länge provat matlagning och kunde bedöma att 5 cm lägre skulle fortfarande vara acceptabelt, att jag skulle se hela spisens yta utan att behöva böja mig ner.
    Fördelen med denna sänkning, förutom att kaklet nådde upp till fläkt, var att nu kunde jag få dit den rostfria överdelen utan att behöva kapa något.

Men här hände en sak, jag bestämde mig att dra ut imkanal istället, kolfilterfunktionen var helt enkelt inte tillräckligt bra.
    Så det har dröjt ganska länge tills att jag nu fått alla bitarna på plats, drygt senaste året bara av ren slöhet.

Men som sagt, fläkten hamnade på 60cm över spis, 160 över golv.
    Fläkten går 48cm ut från väggen och mina ögon befinner sig på 169-170 cm ög, för de som nu kan tänkas vara intresserade i framtiden.
    När jag har näsan typ 5cm från fläktkåpan börjar bakre kanten av spishällen skymmas. Funkar bra för mig i alla fall, men 10 cm lägre (som i lägenheten förut) hade gjort mig tokig.
    Tack för all input, ni som skrev för flera år sen nu. :oops: (y) :)
    IMG_20190926_155627688-01.jpeg