Byggahus.se
Hej!

Ska beställa hem fördelarskåp med tillbehör.
Produktutbudet är stort vilket skapar förvirring.
Det finns färdiga paket men dom passar inte mitt behov.
Jag ska beställa allt från LK.

Det gäller alltså tappvatten i badrum.

Jag behöver alltså:
- Fördelarskåp
- Fördelare
- Konsol (fäste för fördelare)
- Kulventil (stänger av matning från stam).
- Anslutningskopplingar till kulventil och till avstick från fördelare (är ej intresserad av pushpit och presspex)

Stammens storlek till fördelare är 20 mm koppar.
Samtliga rör från fördelare är soft PEX RiR 16 mm i väggen. (tomrör 25mm)
Behöver 1 st fördelare med 2 st avstick för varmvatten.
Behöver 1 st fördelare med 4 st avstick för kallvatten.
Matningen till varje fördelare har anslutning G20
Avstick från varje fördelare har anslutning G15

Har tänkt mig fördelare med separat avstängning till varje avstick.

Nedan har jag bifogat bilder.
Det som jag kan se som saknas är anslutningkopplingar! Vilka ska jag köpa?
Är det något annat som saknas?

Här är länken till anslutningarkopplingarna!
http://www.lksystems.se/sv/sok/lk-anslutningskoppling_77746976.aspx
fördelare.jpg fördelarkonsol.jpg ändpropp.jpg kulventil.jpg

Har läst på lite och fått svar på några av frågorna.

Dock vet jag inte hur vilken koppling jag ska köpa för att skarva följande.

Kulventilen (som kopplas till fördelare) har utvändig gänga G20(G3/4"). Denna gänga ska kopplas till kopparrör(matningsledning).
Kopparröret är 18 mm i ytterdiameter. Är detta gamla dimensioner på kopparrör?
Jag ska byta ut dessa kopparrör till nya. Dom som finns att köpa idag är 15mm eller 22 mm. Vilken dimension ska jag köpa?
Vilken koppling ska jag köpa för att skarva kulventil och kopparrör?

Tacksam för hjälp

skarv rakkoppling.jpg

18mm är standard idag också, men används inte så mycket.

Det finns hur många sätt som helst att göra detta. Är det trångt hade jag satt en planadapter i kulventilen och sedan en halvkoppling.
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-planadapter-g20/
https://www.rinkabyror.se/artikel/halvkoppling-18xr20/

Byter du till 15 eller 22 mm rör så finns det halvkoppling till dom också.

Halvkopplingar kan dock vara lite luriga att jobba med, så finns det plats så hade jag dragit dit en klämringskoppling istället.
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-18x20r-inv/
Finns givetvis också för både 15 och 22mm rör också. Tätas mot kulventilens gänga med lin.

En annan variant är att du byter matarledningen mot pex istället. Då passar LK:s kopplingssatser mot kulventilen.
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-anslut-koppling-g20xax20/
Då får du istället göra en anpassning mot pex i slangens andra ända. Även här finns en uppsjö av halvkopplingar och insatser till klämringskopplingar som passar.

Nu frågade du ju inte om det, men skarven mellan kulventilen och fördelare UNI skruvas helt enkelt ihop och sedan tätas den med hjälp av en O-ring när man drar åt kontramuttern.

Slutligen, är det någon (krilleman?) som vet vad det är för kona i 20mm anslutningarna i LK:s prylar? Är det så bra att man kan ta mutter och klämring/förminskning ur Conex sortiment och sätta dit? Hade varit mitt förstahandsval i så fall, men jag vet inte om det går.

• Gilla
sam820921
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
18mm är standard idag också, men används inte så mycket.

Det finns hur många sätt som helst att göra detta. etc....................... .
Jag har valt ett stort fördelarskåp. Finns gott om plats.
Då väljer jag PEX-rör 20 mm från matarledning till kulventil med anslutningskoppling som du länkade till.

Gällande din fråga om kona i 20 mm slangar så har jag bifogad bild. Svarar det på din fråga?

koppling pex.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag kan se kan man alltså inte sätta conex koppling direkt till PEX röret då stödhylsan med integrerad klämring (B) inte ser du som vanliga conex kopplingar? Någon annan får gärna inflika.

Mvh

Nej, det jag alltid undrat över när jag monterat LK UNI-fördelare är om konorna i G20 respektive G15 anslutningarna är samma som i conex klämringskopplingar. Det hade varit väldigt praktiskt de gånger man behöver ansluta kopparrör till fördelarna. Eftersom jag inte vet så kör jag med planadapter och halvkoppling istället när jag drar koppar direkt in i fördelarna.

I alla andra LK-delar, såsom blandningsventiler för varmvattenberedare och liknande så hänvisas det alltid till att man ska ha Conex klämringsdelar om man behöver byta något, men för UNI fördelare så har jag aldrig hittat någon sådan skrivning. Där talas det istället om euro-conus eller något sådant. Men det begreppet har jag inte hittat så mycket mer information om när jag sökt. En forummedlem här, Krilleman, brukar ha örnkoll på dylika frågor och jag hoppades att han läste i denna tråden.

För att koppla plastslangar så finns det ju därför avsedda kopplingsset både för UNI fördelare och för de flesta fabrikat av klämringskopplingar, likt de du länkar. Men då jag oftast handlar på Rinkaby så har jag dålig koll på Conex sortiment då Rinkaby bara har VSH och Vatette.

Krilleman
S sam820921 skrev:
Vad jag kan se kan man alltså inte sätta conex koppling direkt till PEX röret då stödhylsan med integrerad klämring (B) inte ser du som vanliga conex kopplingar? Någon annan får gärna inflika.
Jodå, Conex klämringskoppling är godkänd med korrekt PEX-stödhylsa också. Se monteringsanvisningen. Fast det blir bättre med kopplingsset!

http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.11.c.1_monteringsanvisning.pdf

PNO PNO skrev:
Nej, det jag alltid undrat över när jag monterat LK UNI-fördelare är om konorna i G20 respektive G15 anslutningarna är samma som i conex klämringskopplingar. Det hade varit väldigt praktiskt de gånger man behöver ansluta kopparrör till fördelarna. Eftersom jag inte vet så kör jag med planadapter och halvkoppling istället när jag drar koppar direkt in i fördelarna.
Det finns ingen text (vad jag sett) som säger att det är OK med kopparör med Conex mutter+klämring direkt på dessa anslutningar. Därför avråder jag från en sådan lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.