Beställde en, fick två.

1k läst  15 svar

  1. Lexington
    Medlem Nivå 10
    Beställde i början på veckan en badrumslampa (totalt ca 350 kr inkl frakt och fakturaavgift).
    Idag fick jag meddelande om att det fanns två paket att hämta ut, tänkte inte mer på det än att det kanske skickades i två paket.
    Nu sitter jag här med två lampor :D Fakturan kom igår också och på den har dom bara tagit betalt för en.

    Vad kan hända nu? Företaget ser väl att jag hämtat ut två paket, ska jag avvakta och se om dom hör av sig och ber mig skicka tillbaka en, och när kan man med säkerhet sälja lampa nr 2?

    Funderar även på att höra av mig till företaget om misstaget, man får kanske lite rabatt på en eventuell framtida beställning?

    Edit:
    Kom på en sak till, om jag returnerar en av lamporna, kommer jag då få pengarna tillbaka?
     
  2. D
    Medlem · Nivå 10
    Du ska naturligtvis meddela säljaren att de råkat skicka en lampa för mycket. Sedan får de lösa frakten om de vill ha tillbaka den.
     
  3. thomas33
    Renoverare · Nivå 13
    Finns givetvis en "risk" att du får det! :rofl:
     
  4. Demmpa
    Husägare · Nivå 15
    Hur rent är ditt samvete?
    Vad skulle du gjort om du hade beställt två lampor och bara fått en?

    Jag hade ringt företaget och påpekat att dom skickat två paket med en lampa i varje fast du bara beställt en lampa.
     
  5. O
    Medlem Nivå 2
    De kanske alltid skickar två för kvaliteten är så låg;-)?
     
    seme gillar
  6. Albinp3
    Medlem Nivå 1
    Jag beställde ett stänkskydd till min hushållsmaskin från Electrolux i november förra året. Beställde den mot att jag skulls betala den när jag hämtade ut den. När jag väl skulle det då "var den redan betald" enligt killen på Ica. I juni kom en faktura med förklaringen om att dom gjort fel och att jag skulle betala inom två månader..
    Så kontakta firman, för att slippa stå för två i slutändan (om du nu inte vill ha två).
     
  7. Lexington
    Medlem Nivå 10
    Nu tycker jag det är rätt jobbigt att dom skickade två då jag gärna är ärlig, men samtidigt, värdet på lampan är 298 kr, vilket inte välter detta företag gissar jag.

    Men eftersom vi nu är i juridikdelen, vad kan tex hända om jag skickar tillbaka den ena och får pengarna tillbaka och att dom sen upptäcker att jag fått två?
     
  8. tommib
    Självbyggare · Nivå 14
    Varför ens spekulera? Hör av dig till firman och säg att du fått två av misstag. Antingen ber de dig att skicka tillbaka den och står då för frakten, eller så får du behålla den.

    Om man ändå ska teoretisera kring den andra lampan så borde den kunna betraktas som vilken oombedd produkt som helst som skickas till dig, dvs om den som skickat den vill ha tillbaka den får de stå för det och de får inte ta betalt för att du behåller den. Se t.ex. här. Hittar inget svenskt lagrum just nu men EU-lagstiftning trumfar ju den svenska så...

    Ovanstående resonemang gäller naturligtvis bara om du har en orderbekräftelse som säger att du bara beställt en lampa.
     
  9. thomas33
    Renoverare · Nivå 13
    Kontakta dem och ge dem chansen att få tillbaks den extra lampan, men se till så du inte får några kostnader för att återlämna den.
    Du skall ha betalt för returfrakt och eventuellt även tid och kostnad för att få den till distributör, om det blir en extra kostnad för dig. Företaget kan då säga att du istället får behålla lampan, för de ser det som en större kostnad att få den i retur.

    Jag tror knappast att du får någon framtida rabatt om du gör det.
     
  10. Lexington
    Medlem Nivå 10
    Kundtjänst mailad (y)
     
    BirgitS gillar
  11. K
    Medlem Nivå 8
    Att du ens ställer frågan här?!
     
  12. harry73
    Allvetare · Nivå 16
    Var skulle han annars ställa frågan?
     
  13. D
    Medlem Nivå 5
    Till sitt samvete kanske?
     
  14. K
    Medlem Nivå 8
    Jag menade att ställa frågan i det avseendet att behålla den.
    Det har blivit fel.
    Kontakta företaget och skicka tillbaka den istället för att försöka hitta någon anledning för att behålla den utan att betala för den.
    Det var den uppfattningen jag fick i alla fall.
     
  15. Lexington
    Medlem Nivå 10
    Läste nu att företaget (buildor.se) inte själva har något lager utan beställningarna skickas direkt från leverantör (Malmbergs). Så frågan är ju om buildor.se har gjort rätt medan Malmbergs skickat fel.
    Mailade kundtjänst på buildor.se för en vecka sedan men fortfarande inget svar så slängde iväg ett mail till idag.
     

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: