Byggahus.se

Beställa stavar f. renov. fiskbensparkett?

1. D
    Medlem · 2 inlägg

Disa

Medlem
    Läste i ett gammalt inlägg från förra året här om en medlem som lyckats hitta en firma i Småland där man kunde specialbeställa stavar för renovering av gammal fiskbensparkett. Vet någon vilken firma det kan röra sig om - eller finns andra tips på företag som kan leverera sådana?

2. C
    Medlem · 484 inlägg

Canuto

Medlem

Re: Beställa stavar f. renov. fiskbensparkett?

Jag fick renoverat vårt gamla fiskbensparkett med lite nya bitar här o där.
    Golvfirman gjorde det snyggt och "lätt som en plätt". Man kan inte se var renoverade stavar ligger. Vi slipade sedan om hela golvet (bort med lacken) efter renoveringen och oljade det. Blev snyggt.
    Jag tror att vilket snickeri som helst kan hjälpa dig med stavar. Bör inte alls vara så krångligt.

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 092 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Beställa stavar f. renov. fiskbensparkett?

Det är inte krångligt, men ofta dyrt.

Hur du gör beror nog på hur många kvm det rör sig om. Är det ett fåtal stavar kan du ta närmast större standardstav och låta närmaste snickeri fräsa ner stavarna till rätt mått. Är det mera blir det jobbigare, för det finns ingen firma i sverige som ställer om produktionen av stavar till din dimension för mindre än cirka 1500sek per kvm, antagligen räcker det inte ens.

Jag har hittat en golvläggare i södra sverige som antagligen tar hem stavar från utlandet. Priset är bra, under 500perkvm men jag törs inte ropa hej ännu för jag har fortfarande inte sett röken av några stavar, ej heller kunnat bedömma kvaliteten. Jag hoppas och tror att det blir bra. OM det blir bra återkommer jag med ett inlägg i Hantverk/referensavdelningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.