Byggahus.se

Beställa ett husbygge av sig själv som byggare

1. J
    Medlem · 3 inlägg

JJL - Ljungen 4

Medlem
    Är det någon som driver ett byggföretag och som har byggt sitt egna hus och fått det finansierat av sin bank? Alltså är det möjligt att vara beställare till sig själv gentemot banken, ta ett lån på banken och betala med byggkreditivet till sitt egna företag för att bygga huset? Menar inte material och andras hantverkares utgifter utan betala lön till sig själv av byggkreditivet. Antar att det blir problem att det är samma person som är beställare och verkställare av bygget, även om ens sambo skulle vara beställaren så står man med på lånet och då något som är svårt få en bank gå med på. Gäller då nybygge, så inget om ROT.

Tacksam för höra era funderingar:)

2. D
    Medlem · örebro · 976 inlägg

daugaard

Medlem
    Det borde inte vara nått problem att köpa byggtjänster av sitt egna företag.
    Men frågan jag ställer mig är om det är så smart? Blir ju mycket billigare om du tar ledigt från ditt företag när du bygger åt dig själv och skippa att låna dom pengarna. Alternativt tar du ut en summa från byggkrediten kontant och stoppar i fickan.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · 3 inlägg

JJL - Ljungen 4

Medlem
    Tack för svaret.

Jag tänker att det nyttigt för företaget med inkomsten samt man kan ta ut lön under byggandet. Banken vill ofta betala fakturorna så tänker det blir svårt att inte ange någon tydligt spec från ett företag? Visserligen skulle man spara på lånet om man inte behöver betala för arbetet men det skulle samtidigt vara en inkomst för betala tiden från annat arbete. Har man dessutom ett hus som man kommer sälja så lånet finns redan i det gamla huset så gör man om det till sin egen inkomst för en stund när man bygger. Samt att man själv kan diktera villkoren men det låter för knäppt för att det skulle funka antar jag.

• Laddar…
  4. H
    Medlem · Österbotten · 5 788 inlägg

heimlaga

Medlem
    Det är fullt lagligt att köpa material i eget namn som byggherre fast då måste du betala moms. Å andra sidan behöver du inte betala någon moms på materialet senare så som du skulle tvingas göra om du köper det av ditt företag.
    Nej jag tror inte att du vinner någonting på att anlita dig själv genom ditt företag. Tvärtom blir det dyrare när du måste betala moms på ditt eget arbete.
    Att omsättningen ökar i företaget och att du tar ut lön genom företaget betyder bara att du måste betala inkomstskatt på pengar som redan är dina.

Det borde ju gå att lägga företaget på is under tiden så du minskar de fasta kostnaderna.

5. J
    Medlem · 3 inlägg

JJL - Ljungen 4

Medlem
    Ok, tack för din respons. Tänker för att få pengar till sitt byggande utöver materialkostnaden utan till arbetskostnaden av banken måste det vara ett företag bakom den som bygger, antar att banken inte betalar ut till en privat person för själva arbetskostnaden. Precis kommer få betala för skatten för att ta ut lön men dom pengarna kommer från byggkreditivet, skillnaden är att om jag inte tar ut lön så blir det mindre lån till huset eftersom jag bygger själv men jag får samtidigt ingen inkomst vilket jag behöver för kunna satsa på ett bygge. Annat fall skulle jag anlita en annan firma som då får pengarna istället för bygget. Om ni hänger med på vad jag menar:)

6. Lulaua
    Medlem · 370 inlägg

Lulaua

Medlem
    Känns krångligt, måste vara enklare att spara ihop en buffert så du klarar dig utan lön under byggtiden. Allt ditt egna arbete kommer ju räknas in i huset sen när det ska värderas.

• Laddar…
  7. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 460 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Om du anställer dig själv genom ett bolag så är det samma effekt som att anställa en annan byggare till att göra jobbet (- att du inte har exakt samma kontroll som om du gör allt själv) Det är då bättre att du finansierar din lediga tid med dina sparpengar och när bygget är klart lånar du upp för pengarna du tagit från sparkontot.

8. H
    Medlem · Österbotten · 5 788 inlägg

heimlaga

Medlem
    Vad händer om du köper materialet privat och arbetar så mycket du har råd på egen tid och tar precis så mycket genom firman att du precis klarar uppehället på miniminivå?

I Finland vet jag att man kan så att säga anställa sig själv som privatperson och ta ut en liten lön av bostadslånet om man har kompetens i branschen men jag vet inte hur det går till och om det ens är lagligt. Jag vet bara att somliga gör det. Undrar om det går i Sverige?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.