Byggahus.se

Beställa brunnsborrning.. är detta rimligt?

1. P
    Medlem · Södermanland · 6 inlägg

phus

Medlem
    Hej!

Bygger mitt första hus (och just nu känns det väldigt avlägset att göra några fler...) och det är dags att beställa brunnsborrning. Har fått en firma rekommenderad och jag tar gärna emot kommentarer kring deras offert:

--
    Etablering och borrning till 30m djup inkl ett foderrör 3m 8.500:-
    Borrning efter 30 meter 150:-/m
    Foderrör efter 3m 400:-/m
    - Pris för sänkpumppaket (ospec) 13500:-
    - Pris för ejektorpumppaket (ospec) 16500:-
    Monteringskostnad 2500:-

priserna är ex moms och vattengaranti lämnas med 1200 dygnsliter.

Verkar det rimligt? Borde jag ta reda på fabrikat på de olika ingående delarna?
    Hur stor reservoar (hydrofor?) är lämpligt för en familj på 3 personer?
    --

Vi ligger dikt an en liten sjö och grannarna har borrat allt mellan 30 och 110 meter. Enligt geologiska kartor så ska vår tomt ligga på morän (om det kan spela någon roll?). Några av de andra husägarna har "problem" med lukt (svavel?) och i en del fall har de tvingats fodra om med rör och eller bälg. Vi ligger närmare sjön än de flesta och har en "mycket fuktig" tomt så jag gissar att risken är stor att få in yt/sjövatten om man inte vidtar några åtgärder.

Alla tips och tyckanden tas tacksamt emot!

-P

2. W
    Medlem · 64 inlägg

wilmas

Medlem
    Priserna verkar helt rimliga.
    Har du fått något pris på tryckning av brunnen om inte vattenmängde uppnås,
    tryckningen brukar kunden stå för, och skulle det mot förmodan trots det inte uppfylla garantin så står borrfirman för kompensationen.
    Brukar ligga runt 5000 exkl.moms.
    Röret ska vara 3meter i fast berg och övergången ska tätas. Då ska du vara säkrad mot ytvatten.
    Ta reda på märke på pumpen i alla fall , är det 3" eller 4" ?
    (3" kan vara lättare att plocka upp om det skulle bli något fel i framtiden)
    En hydrofor 100 liter borde passa er.

MVH Wilmas

3. P
    Medlem · Södermanland · 6 inlägg

phus

Medlem
    Vi har fått ett pris på 4000:- ex moms och vattengarantin är 1200 dygnsliter.

Det här är inte riktigt lika illa som att försöka begripa försäkringar men är dygnsliter ett vedertaget begrepp?
    Vad ska en brunn normalt ge?

-P

4. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg
    Tycker också priset verkar rimligt. Men 1200 dygnsliter är verkligen inte mycket. Har för mig att vår brunnsborrare garanterade 2400 liter per dygn. Det motsvarar 100 liter per timme vilket inte heller det är så mycket att hurra för (i värsta fall kan det ta nån timme att tappa upp badkaret). Normalt brukar brunnarna ge mycket mer vatten än så. Hos oss har vi över 8000 liter per dygn, vilket är mycket mer än nog (även om jag lyckades få brunnen torr när jag glömde trädgårdsslangen på ute).

5. W
    Medlem · 64 inlägg

wilmas

Medlem
    Ett normalt hushåll klarar sig på ca 70 l per timme enligt boverket.
    Man brukar därför lämna en garanti på 100 l/tim.
    Sedan ska man komma ihåg att man har ca 10 liter /meter i buffert i Hålet .
    Alltså ett hål på 100m där vattennivån står 10 meter ner innebär ca 900 l beroende på var ni sätter pumpen.

Mvh Wilmas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.