Byggahus.se

Beslutsångest, vad ska jag göra med golvet?

1. T
    Medlem · 167 inlägg

Thomas_P

Medlem
    Jag har ett 1½-plans som är byggt -49 som jag drar i lite då och då. Nu har turen kommit till ett sovrum på ovanvåningen som ska bli ungarnas rum. Jag har någonstans runt 1200 c/c i bjälklaget och lite sviktande golvbrädor under masonit, något som liknar fläckvis flytspackel och överst en sliten plastmatta. Isoleringen består av något som ryker som tusan när man rotar i det och kan närmast liknas vid torv, och det är det väl också.

Frägan är nu om jag ska:

1. Bryta upp golvet, byta isolering, fälla in fler golvbjälkar för att sen lägga spån och sen ett laminatgolv.

2. Låta isoleringen ligga, rensa allt ovan golvbrädorna och lägga spån (gips?) för styva upp golvet lite och sen lägga mitt laminatgolv?

Det hör till saken att rummet ligger vägg i vägg med badrummet som är nyrenoverat. Jag tror att väggen som skiljer badrum och sovrum endast vilar på golvbrädorna. När jag renoverade badrummet så bröt jag upp alltihop och fällde in fler bjälkar. Då kapade jag alltså golvbrädorna längs med väggen.

Med andra ord så är jag rädd för att väggen idag hänger på de brädstumparna som finns kvar och då kommer från sovrummet som jag nu ska renovera. Det finns möjlighet att stötta upp väggen i ena änden på en hjärtevägg som går förbi undertill. Det hör också till saken att avloppet går längs med väggen så jag kan inte komma åt att sätta några kortlingar. Det är en vanlig gipsvägg med 600 c/c. På badrummssidan är det dubbelgips och sen kakel. I ena änden av väggen, den som jag inte kan stötta upp, är det snedtak och man får kanske anta att väggen delvis hänger i snedtaket som sen är fäst i takstolarna, eller vad tror ni? Snedtaket består av brädor som är fästa i takstolarna, sen gips och jag tror att vi satte en gipsskiva till innan vi kaklade. Luftningen till avloppet går genom väggen (nerifrån och upp) och där den går är förmodligen den nedre och övre regeln i väggen kapade.

Jag är tacksam för all hjälp och alla förslag jag kan få. Fråga gärna ut mig på sånt som jag varit otydlig på, det är ju lätt att sitta här och skriva när man själv vet hur det ser ut. Fast det är ju inte säkert att den bild jag försöker förmedla ser likadan ut för nån annan...

Mvh/Thomas - hempulare  :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.