Byggahus.se

Beslagsboden dörrtrycke

1. S
    Medlem Nivå 6
    Köpte idag ett ytterdörrtrycke (handtag) med märke beslagsboden ifrån Byggmax för 329 kr.

Det gamla handtaget var egentligen inget fel på men hon ville ha ett nytt (annan form).

När jag monterade det och skruvat åt gick det knappt att trycka ner handtaget. Lossade lite på skruvarna och då gick det lite lättare, men det återfjädrade inte. För att det skulle återfjädra var jag tvungen att lossa så mycket så att hela brickan blev lös, och så kan man ju inte ha det.
    Jag monterade tillbaka det gamla och drog åt så hårt jag kunde och det funkar ändå utmärkt!

Tänkte att det kanske var den fyrkantiga pinnen som var för lång, men det var den inte, hade flera cm till godo.
    Handtaget åkte tillbaka till Byggmax, inga som helst problem att få tillbaka pengarna..

Men vad sjutton? Är det verkligen meningen att det ska vara så? Var det fel på just detta handtaget eller är det någon felkonstruktion eller bara rena skiten? Eller har jag gjort fel?

2. V
    Medlem Nivå 1
    Köpte oxå ett dörrhandtag på byggmax, monterade det igår och fick samma upplevelse som du... Läste någonstans att det ej är fjäderbelastat..

3. 1
    Medlem · Nivå 14
    Returfjädertrycken är att föredra inte bara för att de fjädrar tillbaka bättre utan för känslan, kvalitetskänslan blir mycket högre.
    Varför ditt trycke strulat kan bero på att låshuset inte sitter helt vinkelrätt i dörren, det förklarar även varför det äldre innötta trycket fungerar.
    Vid montage av trycket så bör det dras lite lätt sedan tar man tag i trycket på båda sidor och rör fram och tillbaka så det centrerar sig och går bra.
    Därefter så kan man dra lite hårdare om det behövs, ibland kan ma behöva centrera trycket igen.
    Om låshuset sitter lite snett så kan även de två skruvarna behöva dras åt olika hårt.