1 860 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Beskrivning till förråd/attefallshus
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 284 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 284 inlägg
Jag tänkte bygga ett förråd på mellan 25-30 kvm. Jag tänkte dela av det och ha hälften som förråd och hälften som gäststuga.
Någon som vet vart man kan få tag på ritningar där man kan fylla i sina egna mått?
Jag tänkte bygga själv i lösvirke.
Jag har tittat på byggbeskrivningar.se och t.ex. enkelstugan. Men det finns bara förvalda mått.
Jag tänkte bygga den ca 7,5m bred och 4m djup.
Någon som vet vart man kan få tag på ritningar där man kan fylla i sina egna mått?
Jag har tittat på byggbeskrivningar.se och t.ex. enkelstugan. Men det finns bara förvalda mått.
Jag tror att det kan vara svårt att hitta ritning med exakt de mått man vill ha, men kanske finns det någon sådan funktion någonstans?
Men är det inte bara att utgår från en annan ritning med andra mått och bygga större? Principen är väl detsamma?
Men är det inte bara att utgår från en annan ritning med andra mått och bygga större? Principen är väl detsamma?
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 284 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 284 inlägg
Tänkte bara att man skulle slippa räkna själv på varje del
.
Men vart finns byggbeskrivningar på förråd där allt beskrivs utförligt hur man gör från grunden och steg för steg?
Tex med vindpapp, ålderbeständig plast, hur man sätter in fönster, dörrar m.m?
Men vart finns byggbeskrivningar på förråd där allt beskrivs utförligt hur man gör från grunden och steg för steg?
Tex med vindpapp, ålderbeständig plast, hur man sätter in fönster, dörrar m.m?
Jag känner inte till att några sådana beskrivningar finns tillgängligt gratis.
Men Svensk Trä's dimensioneringsverktyg är ju till mycket hjälp och de har även en del mycket bra youtube-filmer som innehåller många utav momenten. T ex, som du nämnde, enkelstugan.
Men när det kommer till specifika mått och specifika materialval så får du googla samt läsa tillverkarnas anvisningar. (Dvs köper du vindpapp följer det allt som oftast med instruktioner, alternativt har bygghandlaren dem på sin hemsida)
Men Svensk Trä's dimensioneringsverktyg är ju till mycket hjälp och de har även en del mycket bra youtube-filmer som innehåller många utav momenten. T ex, som du nämnde, enkelstugan.
Men när det kommer till specifika mått och specifika materialval så får du googla samt läsa tillverkarnas anvisningar. (Dvs köper du vindpapp följer det allt som oftast med instruktioner, alternativt har bygghandlaren dem på sin hemsida)
När du skriver 7,5 x 4 m har du kommit första steget på din ritning .T Ejmelie skrev:Jag tänkte bygga ett förråd på mellan 25-30 kvm. Jag tänkte dela av det och ha hälften som förråd och hälften som gäststuga.
2:a steget , vilket tak ?
3:e steget , hur högt ?
osv , osv .....
Även om måtten inte stämmer för dig på Byggbeskrivningar så får du mycket bra dimensionerings hjälp där .
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dra ut avlopp till förrådet
Utbyggnad och tillbyggnad -
Tips på hur man kan rädda denna ytterdörr till mitt förråd?
Fönster & Dörrar -
Är det värt att isolera golvet till förrådet
Grund & Markarbeten -
Går det att bygga ut förråd till bastu med det här taket + lutning?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Förråd till sovrum, behov av extra isolering.
Byggmaterial & Byggteknik