Hej! Har köpt ett "Miniträd plommon 'Victoria' CO" från Granngården och planterat detta. Så här beskrivs trädet på deras webbsida: Trädet är ett så kallat miniträd och har ympats på en grundstam för att ge ett kompaktare växtsätt och tidigare fruktsättning.

Min fråga gäller beskäring. Ska jag beskära trädet nu i slutet av september eller först nästa år - gäller några andra regler för ett sk miniträd? Det ser onekligen ganska gängligt ut nu och som jag förstått är Victoria ofta onödigt fruktbärande med risk för klyvsprickor om man inte gör ngt med trädet.

Ungt plommonträd 'Victoria' planterat i trädgård med synlig skadad gren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag noterar dessutom en skada på en av grenarna nära stammen, 10cm. Grenen är bruten. Bör jag kapa grenen vid stammen eller precis innan brottet och lämna en kort 10cm-gren?
Miniträd plommon 'Victoria' med skadad gren markerad, blad med daggdroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mvh Robert

BirgitS
Du kan läsa vad Blomsterlandet skriver om beskärning:
Första året då rotar sig trädet och då behöver du inte beskära så mycket. Andra året börjar du att forma kronan. Använd en vass och ren sekatör och klipp bort alla grenar som växer inåt i kronan eller som konkurrerar med varandra (se bild). Även grenar som har väldigt spetsiga grenvinklar (växer mycket uppåt istället för utåt) tas bort då de annars riskerar att fläkas sönder av tyngden från frukterna. Under uppbyggnadsfasen beskär man med fördel träden sent under våren, då det stimulerar skottillväxt.
https://www.blomsterlandet.se/Tips-.../Frukttrad/Plommon/Beskarning-Av-Plommontrad/

Så vitt jag kan se i det inringade området så verkar det vara en gammal skada där det har bildats en ny gren ovanför. Du kan möjligen putsa bort resterna av det gamla så det blir ett rakt snitt.

• Gilla
sy7robc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.