Jag har ett plommonträd som blir för stort för min lilla tomt, så jag behöver beskära det. I de guider jag hittat på nätet fokuseras det på att få maximalt med frukt.
Jag bryr mig inte om hur mycket frukt jag får, jag vill ha kvar trädet som insynsskydd, men med reducerad storlek. Hur ska jag tänka?
Jag bryr mig inte om hur mycket frukt jag får, jag vill ha kvar trädet som insynsskydd, men med reducerad storlek. Hur ska jag tänka?
Min erfarenhet av beskärning av plommonträd är att de är ganska knepiga då vallningen av kapade grenar går långsamt och resulterar ofta i murket trä. Att kapa mindre grenar upp till ca 2 cm är inga problem, men lite större grenar är svårt.
Undvik att kapa grenar vid stammen för börjar det murkna där kommer trädet långsamt ruttna bort.
Är det ändå tvunget att kapa tjockare grenar kan ympvax/sårbalsam skydda snittytorna och förhoppnings börjar barken valla.
Du kan kontrollera tillväxten genom att lägga snitt ca 5-8 mm ovan ett skott som har den riktning du vill att en ny gren skall ha.
Undvik att kapa grenar vid stammen för börjar det murkna där kommer trädet långsamt ruttna bort.
Är det ändå tvunget att kapa tjockare grenar kan ympvax/sårbalsam skydda snittytorna och förhoppnings börjar barken valla.
Du kan kontrollera tillväxten genom att lägga snitt ca 5-8 mm ovan ett skott som har den riktning du vill att en ny gren skall ha.
När barken börjar växa över en såryta bildas en vall runt sårytan. Med tiden går vallen ihop.meghin skrev:
Se bild av bark som vallar runt kapade grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.rydlingeplantskola.se/vaxter/frukttrad-13
Klicka här för att svara