Jag har ett plommonträd som blir för stort för min lilla tomt, så jag behöver beskära det. I de guider jag hittat på nätet fokuseras det på att få maximalt med frukt.
Jag bryr mig inte om hur mycket frukt jag får, jag vill ha kvar trädet som insynsskydd, men med reducerad storlek. Hur ska jag tänka?

Min erfarenhet av beskärning av plommonträd är att de är ganska knepiga då vallningen av kapade grenar går långsamt och resulterar ofta i murket trä. Att kapa mindre grenar upp till ca 2 cm är inga problem, men lite större grenar är svårt.

Undvik att kapa grenar vid stammen för börjar det murkna där kommer trädet långsamt ruttna bort.

Är det ändå tvunget att kapa tjockare grenar kan ympvax/sårbalsam skydda snittytorna och förhoppnings börjar barken valla.

Du kan kontrollera tillväxten genom att lägga snitt ca 5-8 mm ovan ett skott som har den riktning du vill att en ny gren skall ha.

Tack för svar! Tyvärr han jag ge mig på trädet innan jag fick svar så nu får vi se om det överlever... Bäst att jag åker och köper sårbalsam/ympvax... :)

Vad innebär det att barken vallar?

meghin skrev:
Vad innebär det att barken vallar?
När barken börjar växa över en såryta bildas en vall runt sårytan. Med tiden går vallen ihop.

Se bild av bark som vallar runt kapade grenar.

DSC_0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.rydlingeplantskola.se/vaxter/frukttrad-13

Fast just på den bilden ser det ju ut som om man sågat innanför grenkragen/för nära stammen!?

elpaco skrev:
Fast just på den bilden ser det ju ut som om man sågat innanför grenkragen/för nära stammen!?
Det ser ut att vara grenkragar som växer över snittytorna. Bara för att det gick att såga nära stammen i det här fallet behöver det inte vara så i andra fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.