Hej,

Planterade ett par äppelträd för ungefär två veckor sedan och har sedan dess tittat lite på beskärning av nyplanterade träd, men är ändå lite osäker på hur jag ska göra. Vissa verkar beskära dem rätt hårt direkt efter plantering, andra väntar ett år etc.

Jag har tagit bort tydligt konkurerande toppskott på båda träd, men tycker även andra grenar ser ut att vara toppskott och kanske bör jag ta bort fler?

Ingen erfarenhet av detta, så svaren kanske är uppenbara för den kunnige. Åsikter om hur jag ska hantera dessa två träd?

Tack på förhand!

• Nytt äppelträd i trädgård stöttat av träpålar och omgivet av gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyplanterade äppelträd i trädgård med flera små grenar och stödpinnar, osäkerhet kring beskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen tycker jag att den utgreningen som man får i handeln är på tok för låg. Men ditt ser ju i alla fall inte ut att vara toppat. Jag skulle klippt alla grenar, men inte nu. Det måste ju ha lite bladmassa också.

• Gilla
Krovikan
  • Laddar…
Om de är så pass nyplanterade tycker jag att du kan låta det vara och vänta ett år. Låt dem etablera sig innan du beskär mer.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T
Toppskottet är det i mitten som går rakt upp.
Det är detta som driver trädet uppåt så det ska du inte klippa.
Om du inte vill ha ett lågt träd men klipper du av det så växer sidogrenarna istället.
På så sätt kan man få ett lågt men brett träd som många har i mindre trädgårdar men du ser inte ut att ha det problemet.

I övrigt så är det normala med ca 5-6 grenar totalt på olika sidor så du får jämvikt och helst inte för spetsiga vinklar. En gren tål mer om den växer rakt ut en uppåt.

Men du ska inte göra något i år utan vänta till år två.

Sen vet jag att många förespråkar stöttning som du gjort och det är inget fel.
Men när man stöttar så utvecklar inte trädet rötter för att klara vind för det finns inget behov.
Jag använder alltid bara en bambupinne och lite tråd i 1-2 år så det rör sig i vinden sen får det stå själv.

• Gilla
Krovikan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.