Byggahus.se

Beskära Sibirisk ärtbuske?

1. _bystrom_
    Medlem Nivå 6
    Hej.

Planterade Sibirisk ärtbuske i våras, som klipptes ner omgående.
    Min fråga är nu - ska den klippas i höst?
    Köpte plantorna online, och det följde inte med några "skötselråd".
    Frun påstår sig ha läst att den ska klippas först till våren, men vi tänkte ändå kolla om någon här har en susning?

Tacksam för svar!

2. F
    Medlem Nivå 9
    Är det häck vi pratar om?

3. _bystrom_
    Medlem Nivå 6
    Ja, den kommer ska hållas kring 1 - 1.5m.
    Så jag vill ha den så tät som möjligt nertill...

4. F
    Medlem Nivå 9
    Ja, sibirisk ärtbuske är livskraftig och tålig men de blir gärna glesa nedtill om man släpper upp dem för snabbt, så det är bra att ni tänker på det.

När det gäller klippta häckar under uppbyggnad kan man klippa flera gånger om året oavsett vad som är bästa beskärningstid för arten. Men det beror på hur bra den växer. Man klipper en gång på våren och om den sedan skjuter så bra att det kring midsommar - högsommar finns så pass att man kan klippa ner en bit och ändå lämna kvar 10 - 15 cm mer än efter förra klippningen, så gör man det.

Men, det finns två aber i ert fall.
    Under uppbyggnaden klipper man ju för att provocera fram mer förgrening, så att buskarna blir tätare, och för att få avsedd reaktion klipper man helst när de har som mest växtkraft att svara med. Ur den synvinkeln är ni för sent ute på året nu.
    För det andra planterade ni ju dem i våras och under första växtsäsongen är det en vanlig approach att ta det lugnt med klippningen för att låta buskarna rota sig i fred. Bladen är ju motorn som ger energi till rotbildningen. En del, bl a jag, brukar överhuvud taget inte klippa alls under första säsongen utan väntar till nästföljande vår. Det kan kännas som att man slösar bort ett år men en väl rotad buske svarar bättre på beskärning, så man tar igen det i det långa loppet.
    Av de anledningarna tycker jag att ni kan vänta till i vår med nästa klippning.

5. _bystrom_
    Medlem Nivå 6

Tack!

Okej, tack för svaret!
    Vi klippte direkt efter plantering eftersom vi fick det som "tips".
    Hur som helst så har de växt som bara den(!!) under sommaren, men i.o.m temperaturen ute så väntar vi i såfall vackert till nästa vår med att klippa dom.
    Återigen - tack så mycket för svaret! Uttömmande och bra! :D

6. F
    Medlem Nivå 9
    Och det gick ju tydligen bra eftersom de har växt som bara den efter det..!