Förslag på hur man ska beskära dessa hagtornsträd (rosenhagtorn)?
Tyvärr lider det av hagtornsrost men blommade fint i somras.
Hade velat föryngringsbeskära utan att det riskerar ta skada.
Helst tips från någon som verkligen kan yrket att beskära träd.
Tyvärr lider det av hagtornsrost men blommade fint i somras.
Hade velat föryngringsbeskära utan att det riskerar ta skada.
Helst tips från någon som verkligen kan yrket att beskära träd.
Tack för svar!H hapazard skrev:
Så jag tolkar dig rätt;
50% av grövre grenar kapas helt?
och de 50% som är kvar kapas till 2/3 (alltså 1/3 av längden ska bort?)
Alla mindre grenar ska bort?
Alla mindre grenar inne i kronan menade jag, och kapa de grövre grenarna med såg.G Gabsson skrev:
Du kan ta in den mer nästa år, bäst att inte chocka...
Av erfarenhet så är hagtorn nästintill omöjligt att döda.
Vi har (haft) en hagtornshäck på landet som dessutom spridit sig i hagen utanför. Har ett krig mot dem varje år, men lik fö#%#*at så växer de glatt upp året igen.. 🤯
(Edit: häcken planterades i början på 1900-talet. Finns med på gamla kort och även i text om vad som planterades tillsammans med div fruktträd)
Vi har (haft) en hagtornshäck på landet som dessutom spridit sig i hagen utanför. Har ett krig mot dem varje år, men lik fö#%#*at så växer de glatt upp året igen.. 🤯
(Edit: häcken planterades i början på 1900-talet. Finns med på gamla kort och även i text om vad som planterades tillsammans med div fruktträd)
Hagtorn växer inte alls som syren. Jag skulle inte gå på den så hårt. Men det märks hur det utvecklar sig.
Tack för inspel!
Jag gissar på våra två hagtornsträd är runt 60 år.
De har beskurits rätt hårt tidigare för att få pollardliknande utseende. Så såg inget vettigt alternativ att bara ta ner lite åt gången.
Men tror ni verkligen träden dör av beskärningen, eller att det tar lång tid innan den får en fin krona igen?
Jag gissar på våra två hagtornsträd är runt 60 år.
De har beskurits rätt hårt tidigare för att få pollardliknande utseende. Så såg inget vettigt alternativ att bara ta ner lite åt gången.
Men tror ni verkligen träden dör av beskärningen, eller att det tar lång tid innan den får en fin krona igen?
Egentligen var tanken att återskapa både hagtornen och syrenerna till dess storlek för 12 år sedan, se bild.
Jag vet inte hur de beskar då men jag tror de beskars väldigt hårt.
På bilden är hagtorn till vänster och syren till höger.
Jag vet inte hur de beskar då men jag tror de beskars väldigt hårt.
På bilden är hagtorn till vänster och syren till höger.