Byggahus.se
O
Försöker förstå hur och när jag ska beskära denna buske som blommar ganska glest och högt. Kanske är det dags att kapa hela hårt och låta den skjuta nytt? Guiderna säger att man ska klippa ner till frisk ved. Hur ser jag var det är? Klippte på ett ställe där jag anade nya blad men det ser inte så livfullt ut där.

Vidare läser jag att jag ska beskära på våren när frostrisken är över. Bor i zon 2 och nattfrostrisken sträcker sig ju in i juni.

Hur och när hade ni beskurit?
En förgrenad buske med glest blommande knoppar mot en suddig trädgårdsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glest blommande buske framför röd stuga, behöver beskärning, omgiven av gräsmatta och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
O olsjo skrev:
Guiderna säger att man ska klippa ner till frisk ved. Hur ser jag var det är?
Om man skrapar bort det allra yttersta på en gren så kommer det fram grönt om den lever medan en död gren är gråbrun hela vägen igenom. På samma sätt när man klipper av en gren där det finns liv så ser man lite grönt på snittytan.

O olsjo skrev:
Kanske är det dags att kapa hela hårt och låta den skjuta nytt?
Fjärilsbuskar fryser ofta ner mycket under kalla vintrar och då vill man ta bort de delar av grenarna som frusit ihjäl och eftersom det är vanligt så brukar man inte behöva beskära dem hårt.

O olsjo skrev:
Vidare läser jag att jag ska beskära på våren när frostrisken är över. Bor i zon 2 och nattfrostrisken sträcker sig ju in i juni.
Man menar nog sträng frost för det är på samma sätt man brukar skriva om rosor och de brukar man beskära när björken slår ut.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
O
BirgitS BirgitS skrev:
Om man skrapar bort det allra yttersta på en gren så kommer det fram grönt om den lever medan en död gren är gråbrun hela vägen igenom. På samma sätt när man klipper av en gren där det finns liv så ser man lite grönt på snittytan.

Fjärilsbuskar fryser ofta ner mycket under kalla vintrar och då vill man ta bort de delar av grenarna som frusit ihjäl och eftersom det är vanligt så brukar man inte behöva beskära dem hårt.

Man menar nog sträng frost för det är på samma sätt man brukar skriva om rosor och de brukar man beskära när björken slår ut.
Ok, tack. Då var det nog inte levande blad där jag klippte då.

tror du jag kan vara hårt mot den och kapa den strax över marknivå för att föryngra den och stimulera tillväxt från marknivå? Tycker inte den ser så fin ut såhär hög och gles?

BirgitS
Jag håller med dig om att den inte ser snygg ut och det är ju också väldigt gamla stammar. Däremot vet jag för lite om just fjärilsbuskar för att veta vad som gäller dem men för de allra flesta buskar gäller att kraftig föryngringsbeskärning ska göras i februari/mars innan saven börjar stiga.

Hur långt ner på grenar/stammarna behöver du gå innan det syns något grönt när du skrapar bort det yttersta?

Tillägg:
Men för att busken ska orka sätta många grenar vid en beskärning så måste den få vatten och gödsel, vilket kräver att den står i öppen jord flera dm ut från stammen så att inte ogräset tar upp det mesta och du kommer åt att mylla ner gödsel.

Bor i zon 1 och det är problem med dem även här trots skyddat läge. Kylan gjorde att de blev liknande din och till slut gav buskarna upp.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
O
Äsch fick bli en chansning, klippte ner den nästan ända ner. Återkommer om några månader med resultat :d

BirgitS
Och med nästan ända ner menar du typ 10 cm ovanför marken?
Se till att hålla ogräsfritt och gödsla den för bästa chansen att den orkar komma igen.

O
BirgitS BirgitS skrev:
Och med nästan ända ner menar du typ 10 cm ovanför marken?
Se till att hålla ogräsfritt och gödsla den för bästa chansen att den orkar komma igen.
Ja precis.

får ett lass hästgödsel i veckan. Passar väl bra att rensa i kirskålen och såpnejlikan runt basen och lägga ut det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi klippte ner våra två fjärilsbuskar väldigt mycket förra våren, så mycket att jag inte trodde de skulle överleva. Men jag är ju ingen trädgårdsmästaren visade det sig, utan de tog sig som bara attan. De växte upp ca 1 meter under sommaren och blev långt fina!

O
N Nilsbygger skrev:
Vi klippte ner våra två fjärilsbuskar väldigt mycket förra våren, så mycket att jag inte trodde de skulle överleva. Men jag är ju ingen trädgårdsmästaren visade det sig, utan de tog sig som bara attan. De växte upp ca 1 meter under sommaren och blev långt fina!
Minns du när de vaknade? Inte ett ljud från mina än, zon 2. Börjar frukta att jag var för hård.

Vi har haft en kall aprilmånad och många växter har väntat på värme men också regn.
Det är bara att vänta och se.

• Gilla
olsjo och 1 till
  • Laddar…
O olsjo skrev:
Minns du när de vaknade? Inte ett ljud från mina än, zon 2. Börjar frukta att jag var för hård.
Vi har gjort likadant iår och det har börjat komma små blad. Vi bor i Skåne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.