Beskära buxbom?

16k läst  9 svar

1. P
    Medlem Nivå 4
    Har ett par buxbom som med tiden vuxit sig alltför stora, för att inte säga direkt enorma. Ursprungligen var det ett par prydliga "bollar" med ca en halvmeters diameter, men efter ca 20 år är dom nu 150 cm höga och 3 meter breda i diameter vid stammen. Å ena sidan känns det surt att klippa ner uppvuxna växter men det finns inte riktigt något alternativ... Min fråga är, kommer dom ta sig igen om man klipper ner dom helt? (Är inte jättesugen på att plocka upp som med rotverk och allt..) Tacksam för svar! Mvh Per

2. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Visst är det fint med gammal buxbom! På Vrams Gunnarstorp har man buxbomshäckar från sent 1600-tal som Linné omskrev på sin skånska resa 'som mycket tilltalande'.

Nej, du bör inte klippa ner dem helt - visserligen kan de ta sig fint men det är en chansning och du ska naturligtvis utnyttja de kraftiga stammar som redan finns. Du kan därimot ta in dem rejält och återforma dem till bollar. Utgå från den storlek du slutligen vill ha minus ca fem centimeter. Räkna krasst med att det kommer att ta tre-fyra-fem år innan du fått dem runda, täta och fina. Det går bra att gå ut och klippa redan nu. Förhoppningsvis räcker det med att arbeta med sekatör - i annat fall får du använda en fintandad såg (finns fin liten grensåg som man kan fälla ihop - den gör snygga snitt) med undvik helst grensax som lätt pressar ihop grenen. Snygga snitt alltså. Fördelen med buxbom är att den bryter på vedartad stam.

De närmaste åren klipper/putsar du alltså bollen två gånger/året och finjusterar profilen så att den blir rund och fin. Lägg på kompost runt fötterna - eller ett par säckar god mull kan du gott kosta på dem årligen för att få dem att återhämta sig snabbare och detta är definitivt bättre än att slänga på gödning. Vattna rikligt - vår, sommar, höst. När du är nöjd med slutresultatet räcker det med en årlig finputsning - men de håller sig tätare och snyggare med två putsningar.

En snygg buxbomsboll på 1 m i diameter kostar åtskilliga tusenlappar i handeln så om inte för annat är det ekonomiskt försvarbart att lägga ner lite kärlek på dem du har!

3. P
    Medlem Nivå 4
    Tack för svaret! Dessvärre var grenverket bra mycket grövre än jag kunde ana när man kom in en bit under det uppskattningsvis decimetertjocka lövverket. Nåväl, sågade en gren en bit in varefter en krater öppnade sig i den tidigare förhållandevis släta ytan... Och sen fanns det ingen återvändo, så nu är det en oigenkännlig formation av decimetertjocka grenar och om dom tar sig till något som liknar en boll inom överskådlig framtid så är jag beredd att utse detta till jordens åttonde underverk.. Men trots att det tog emot så var det ändå nödvändigt, dom hade inte blivit klippta på åtskilliga år och sedemera mer eller mindre vuxit samman och hur praktfulla dom än var så såg det enbart sjukt ut med tanke på dess placering; en på var sida grinden, problemet var bara att grinden ej längre gick att använda då man närmast skulle behövt en machete för att ta sig igenom buxbomsdjungeln... Men nej, jag tänker inte lägga ut några före/efter-bilder, risken för lynchning är därtill alltför stor ;-) Hoppas dock att dom tar sig, alternativt att jag sätter nya, känns som det skulle gå snabbare..

Hur ser rotsystemet ut på buxbom, lätta eller svåra att ta bort? Fick intrycket att rötterna låg relativt ytligt, men det var måhända bara var halva sanningen, dom kanske stack lika mycket neråt.. Hälsar Per, aka buxbomsslaktaren

4. yonna
    Medlem · Nivå 14
    :D Synd att du inte vågar utsätta dig för lynchning! Nu börjar det bli lite mörkt här så det är försent att plåta den hundraåriga buxbomen jag sågade ner till ett minimum för att därefter prega ner i en stor plastbytta ... den lever fortfarande i byttan efter fyra år. Ska försöka lägga in en bild imorgon ... bara för att överbevisa dig om att buxbom är otroligt livskraftig!

Varför mitt exempel fortfarande står i bytta beror på att busken (ca 4x4 m stor) skulle bort pga någons utbyggnad och jag sågade ner merparten dvs 90% och behöll alltså en del av huvudroten. Ett par veckor senare fick jag för mig att jag skulle sälja mitt hus ... och bygga nytt ... och även om mitt nya hus är färdigt är "trädgården" fortfarande en katastrof utan jord ;).

Alltså - såga ner mer - även ved som tycks död kan komma igen med nya skott. Uppgrävning är inget alternativ. Det är skottpengar på folk som gör sig av med buxbom i onödan.

Men - det tar nog mer än ett par år - låt dina två få en chans!

Rötterna är magnifika. Sega och fina :).

5. DragonLady
    Medlem Nivå 7
    Den vill vi se.. :D
    o de två bollarna med tjocka grenar oxå... allt exprimenterande inom trädgård måste man visa upp...;)

6. yonna
    Medlem · Nivå 14
    hm ... har glömt att fota idag då det var full sol och +9 grader ... nää, mina buxbom är inte vackra eftersom de stått i krukor i flera år - men de lever och kommer att bli fina så fort de får komma ner i marken. Bilder imorgon alltså.

7. DragonLady
    Medlem Nivå 7
    Samma som min magnolia då.. den lever men den växer inte direkt.
    Den är inplanerad för att planteras på ostsidan/skuggsidan av huset o där är inte färdigt ännu... sista sidan som är kvar att göra.
    Har du nåt tips på något litet blygt, gärna vintergrönt man kan samplantera med den?
    Den har ju så ytliga o känsliga rötter så jag tänkte o ha något som förhindrar att man går på dessa, eller ska man lägga lite snygga stenar?
    Jag tänkte ha mycket städsegrönt, tujahäck, mossa, sten... japanskt med andra ord :) har varit frälst av deras trädgårdar sedan första gången jag var där :)

8. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Jag var på en magnoliavisning på Kivik Esperöd arboretet i somras och förstod då att mina magnolior i förra trädgården klarat sig förunderligt väl trots att jag inte var medveten om dess ömtåliga rötter.
    ;) - varför inte täckning av julrosor ... ? Har egentligen ingen aning om dessa trivs under magnolia men man kan ju försöka? Annars har roddisar litet rotsystem och bör trivas tillsammans med magnolior. För att förhindra tramp kan man kanske sätta några lågväxande buxbomsrundlar ... ? I arboretet var marken endast täckt av löv, blad - öppet och fuktigt - och rördes inte alls utan fick multna ner. Magnoliaskogen var naturligtvis optimal med stora träd som vindskydd.

Förresten - vad jag fick lära mig på visningen var att magnolior definitivt inte gillar omplantering - skall ner på utsatt plats på direkten ... :p och att man ska köpa så små magnoliaplantor som möjligt för att de ska kunna etablera sig på platsen. Så från visningen medförde jag 4 pluttmagnolior som jag petat ner lite här och där ... osystematiskt - eftersom trädgården ännu inte är planerad ... jag får väl planera runtomkring dem istället :confused:

9. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 17
    I min magnoliabok kan man läsa att man absolut inte ens försiktigt skall kratsa i jordelagret ovanför rötterna. Vill man plantera något marktäckande skall det planteras utanför rötterna och så får det växa in över magnolian. Revande smultron är fint, det borde passa in i en japansk, naturlig stil. Vill du ha vintergrönt finns tex skuggröna (pachysandra terminalis) eller vintergröna (vinca minor). Att ha marktäckare är även bra för luftfuktigheten. Magnolia får ALDRIG torka ut.

Själv har jag jag råkat få en hel del små, små penséer som frösått sig själva på magnoliajorden (de blommar just nu!!). Kanske inte så japanskt men hos oss passar de bra eftersom vi har mycket vilda små violer.

10. DragonLady
    Medlem Nivå 7
    Frågan då är ju om smultron trivs i magnolia miljön.. de vill väl ha ganska torr sandblandad jord + sol?
    Tror jag lägger lite oregelbundet med stenar (har en med en liten fördjupning i som regnvatten kan samlas i) o planterar vintergröna eller dyl. som får växa in mellan stenar som jag etablerar lite mossa på.
    Violer är underbara tycker jag, de har börjat sprida sig här oxå.... med lite hjälp ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: