Bambupinnarna kan bli ganska dyra om det gäller en lång, hög häck. Jag sålde ett par hundra på blocket - fick väl 25% av nyanskaffningsvärdet. En hög bokhäck sätter man ju för framtida generationer.
Avenboken kräver en pinne per planta men boken växer naturligt rakare och du behöver nog inte "pinna" varje planta. Tänk också på att binda plantorna med bast eller annan likvärdig typ av tråd som är förgänglig. I annat fall växer tråden lätt in i stammen.
250plantor ska väl bli 1.8m hög på minst halva sträckan (kanske hela om grannen fortsatt ska använda den sidan av tomten som parkering för bilar och hästsläp).
Det är avenbok i mitt fall. Köpte med pinnar till plantorna (~1.5m), men vissa sticker redan upp över dessa. Binder med bast.
Skall häcken få sluthöjden 180 cm bör pinnarna vara minst 220 cm för att de skall vara tillräckligt stabila till plantorna. Varje avenboksplanta kräver egen pinne om resultatet ska bli bra.
Köpte pinnar på en av de lokala plantskolorna. Tror vi betalade 5-10kr styck kanske. Betydligt billigare än att köpa till ordinarie pris på bygghandeln eller Plantagen eller liknande var det i alla fall. Såpass att jag hajade till över priset.
Visst blir det en slant, men å andra sidan behövs de för ett lyckat resultat. Sen gäller det att vara där och binda om hela tiden och sköta om plantorna så det blir bra. Har sett många i grannskapet som satt pinnar, men inte bundit upp vettigt och då blir det inte så kul.
Klipp inte toppen tills den är något under sluthöjd, säg 10-15cm för att få ett mått.
Uppbyggnadsbeskär när plantorna är unga, tänk lite pyramidformad, grenarna längs ner ska vara längre än det sista grenvarvet mot toppen. Då säkerställer du en frodighäck i framtiden.
Som sagt är det panikdyrt (i förhållande till barrot iaf) att köpa bambupinnar. Hur brukar man göra om man vill upp i ~2m? Jag funderar lite på Stolpar var 10m och en spänd lina mellan dem, i linan hänger man sedan snöre som håller upp plantan (tänk tomater i växthus) Borde inte det fungera lika bra?
Sedan är jag fortfarande inte helt hundra på hur ni menar med beskärningen.
Bifogar en fin paint-bild och använder den för att beskriva mina frågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tolkat era beskärningsråd enligt A (Sida) och B (Ovan), där brunt = Planta och Rött är beskäres. Ser det bra ut?
Sen funderar jag lite på mina plantor, vissa ser ut som i C, Där plantan i sig inte är helt rak, eller helt enkelt skapat en "topp", är det bara att se glad ut och fortsätta binda upp den bästa grenen?
Sedan har jag några där toppen dött (exempel i C, första) men där är liv i resten av busken, ska man klippa ner till frisk ved och sedan även där binda upp bästa grenen?
Principen i A tycker jag ser bra ut, men man behöver ju inte ha så stor skillnad på tjocklek mellan upp och nere. Eftersom orsaken till pyramidformen är att hela häcksidan ska få ljus kan man anpassas formen efter hur ljuset faller. En sida som vetter mot söder kan vara helt lodrätt om inget annat skuggar häcksidan, medan en sida som vetter mot norr behöver en tydligare lutning för att få ljus hela vägen ner.
När det gäller B kanske mer rektangulärt än runt/ovalt, i alla fall med tiden, så att man inte får en häcksida som går i vågor.
Död ved ska man klippa bort och göra snittet där man brukar göra snitt, typ just ovanför en delningsställe och så försöker man binda upp den nya översta grenen till att bli en ny stam.
Där plantan i sig inte är helt rak, eller helt enkelt skapat en "topp", är det bara att se glad ut och fortsätta binda upp den bästa grenen?
Ja
Om det ser ut som ett U i toppen brukar man nog ta bort den ena grenen för att få det så likt en enda stam som möjligt.
Det går utmärkt att göra ny "topp" med, precis som du skriver, att ta bästa, närmaste gren. Just den plantan bör du binda strikt mot en pinne.
Det är tyvärr dyrt med pinnar men avenboken blir lätt "rufsig" och stammarna kroknar. Detta kommer främst att märkas efter ett par år, då huvudstammen tjocknat, och då är det för sent att rätta till. Jag kompletterade med pinnar år två och hade ändå bundit upp plantorna mot ett fårstängsel. Linor räcker alltså inte om man vill ha en rak, fin häck.
Beror ju också på tjock häcken ska vara - Ju tjockare/bredare häcken ska vara desto krokigare kan stammarna vara. Det man inte vill är att få en grov stam ända ute i kanten av häcken.
Likaså tycker inte jag att det är kritiskt med en rak genomgående stam upp till toppen.
Nu kan det ju vara skillnad på bok och avenbok. Boken som behåller det mesta av sina löv över vintern ser man nästan aldrig stammarna på, och därför är det inte så petigt hur de går. Med Avenboken däremot som tappar sina löv så blir det ett annat läge.
Nu kan det ju vara skillnad på bok och avenbok. Boken som behåller det mesta av sina löv över vintern ser man nästan aldrig stammarna på, och därför är det inte så petigt hur de går. Med Avenboken däremot som tappar sina löv så blir det ett annat läge.
Det en väsentlig skillnad på avenbok och bok - helt olika trädslag. Som jag nämnt tidigare växer boken rakare och behöver bara enstaka pinnar.
För övrigt förstår jag inte varför man inte "alltid" väljer bok istället. Mycket enklare.
För min del är det för att jag inte visste att man ens planterade bok som häck.
Typiskt att min plan med linor inte räcker, då får jag försöka hitta någon form av pinnar.
Funderar på armeringsjärn som kapas i rätt längd, borde gå att sälja igen när man är färdig.
För att lägga till: när jag band upp vår avenbok stötte jag på ganska många plantor som inte hade en definierad bra toppgren. Jag tog då oftast den tjockaste av de som växte lämpligt till och band som ny topp. I vissa fall visade det sig vara helt fel. Någon toppgren dog och andra fick se sig omsprungna av sina grengrannar. Men då är det bara att klippa och justera efter behov. Det är inte så blodigt allvar.
Jag har dessutom själv bundit ihop många kortare pinnar eller bara dragit ihop dem med buntband. Nu mot slutet när häcken nått sin sluthöjd har jag även låtit bli att sticka ner vissa i backen utan bara bundit dem runt plantan i sig. Nertill är stammen 2-3cm och stabil som en fura (nåja) och det duger gott som stöd.