Hej! Jag och min sambo går i hustankar och har endast bott i lägenheter sen tidigare. Vi har som mest renoverat ett helt kök + målat om allt, sen har jag sommarjobbat som fastighetsskötare tidigare
Vi har hittat ett objekt som är utav renoveringsbehov. Har forskat lite på internet vad allt kostar och summerat det och lagt upp en 10 årsplan. Vi gör som många andra och påbörjar delvis med det innersta först (kök/måleri/golv;slipa gör vi själva) så att det blir hemtrevligt och sedan utsidan det funktionella (dyrare investeringar) lite senare.
Kan någon hjälpa oss att gå igenom besiktningsprotokollet om det finns något speciellt att anmärka? Samt se över min underhållsplan om det är någorlunda korrekt? Kanske något annat behöver läggas till eller prioriteras?
Kan någon hjälpa oss att gå igenom besiktningsprotokollet om det finns något speciellt att anmärka? Samt se över min underhållsplan om det är någorlunda korrekt? Kanske något annat behöver läggas till eller prioriteras?
- Vi är lite fundersamma kring radonmätning ej har genomförts eftersom huset har lättbetong. Däremot är det byggt 1924 (lättbetong började inte förens 1929-1975) om jag minns korrekt? Mäklaren kunde inte svara på det.
Renoverare
· Stockholm
· 370 inlägg
Hej,D Davveenge skrev:Hej! Jag och min sambo går i hustankar och har endast bott i lägenheter sen tidigare. Vi har som mest renoverat ett helt kök + målat om allt, sen har jag sommarjobbat som fastighetsskötare tidigareVi har hittat ett objekt som är utav renoveringsbehov. Har forskat lite på internet vad allt kostar och summerat det och lagt upp en 10 årsplan. Vi gör som många andra och påbörjar delvis med det innersta först (kök/måleri/golv;slipa gör vi själva) så att det blir hemtrevligt och sedan utsidan det funktionella (dyrare investeringar) lite senare.
- Vi är lite fundersamma kring radonmätning ej har genomförts eftersom huset har lättbetong. Däremot är det byggt 1924 (lättbetong började inte förens 1929-1975) om jag minns korrekt? Mäklaren kunde inte svara på det.
En snabb spaning är att du inte får ROT på hela kostnaden för dina renoveringar utan bara på arbetskostnaden så du behöver gå igenom hela kalkylen och uppdatera den.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Tittade lite snabbt på protokollet, och det ser ju ut som standard Anticimex besiktningsprotokoll... Dvs ganska ytligt med uppmaningar till djupare kontroll på de flesta kritiska punkter...
Ta dit en egen besiktningsman, skulle jag rekommendera.
Ska man säga något generellt om "underhållsplanen" så skulle jag gissa att det är bättre att börja med alla de punkterna som Anticimex sätter varningsflagga på, och sen fundera på annat. Vad är poängen med att slipa golv, om de ändå lutar såpass att man måste riva upp dem för att kolla varför?
Dessutom tror jag det kan vara smidigt att göra vissa saker "samtidigt" dvs har man dåliga rör och flera våtutrymmen som behöver renoveras är det bättre att göra det på en gång, i alla fall om man ska ta in folk för att göra det..
Ska man säga något generellt om "underhållsplanen" så skulle jag gissa att det är bättre att börja med alla de punkterna som Anticimex sätter varningsflagga på, och sen fundera på annat. Vad är poängen med att slipa golv, om de ändå lutar såpass att man måste riva upp dem för att kolla varför?
Dessutom tror jag det kan vara smidigt att göra vissa saker "samtidigt" dvs har man dåliga rör och flera våtutrymmen som behöver renoveras är det bättre att göra det på en gång, i alla fall om man ska ta in folk för att göra det..
Dan_Johansson skrev:
Tittade lite snabbt på protokollet, och det ser ju ut som standard Anticimex besiktningsprotokoll... Dvs ganska ytligt med uppmaningar till djupare kontroll på de flesta kritiska punkter...
Hej Henkan! Korrekt. Det kommer bli en diff beroende på hur mycket som går på arbetskostnaden. Vad tror ni om den själva "kostnaden" verkar den någorlunda rimlig? Tack!Henkan Sundberg skrev:
Ja det är ett bra tips att anlita någon annan besiktningsman.Dan_Johansson skrev:
Håller med dig ang. att påbörja röda flaggorna först i besiktningsprotokollet men anledningen var att det skulle vara någorlunda hemtrevligt innan man påbörjar de större renoveringarna. Sen ekonomiskt klarar vi runt 120.000 kr per år att genomföra varje renovering. Kanske får bli att spara ihop mer och därefter köpa något som man kan konsolidera renoveringar samtidigt. Tack för en tankeställare!
Liknande trådar
-
Besiktningsprotokoll - svartmögel, fukt, badrumsrenovering antagligen utförd av någon utan behörighet
Köpa & Sälja hus -
Besiktningsprotokoll - platta utan undeliggande isolering
Köpa & Sälja hus -
Köpa Hus - Behöver hjälp att tolka Besiktningsprotokoll
Köpa & Sälja hus -
Krypgrund - hur tyda besiktningsprotokollet?
Köpa & Sälja hus -
Hjälp med besiktningsprotokoll - vilken hantverkare behöver jag?
Hantverkare