Besiktningsprotokoll skapar osäkerhet

311 läst  9 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag är ensamstående och har hittat ett kedjeradhus som jag verkligen vill köpa men jag blir lite osäker när jag läser säljarens besiktningsprotokoll.

Huset är tvåplan och byggt på 70 talet, krypgrund med träbjälklag och trästomme med ett installerat avfuktningsaggregat (sorptionsavfukatare) år 2013.

I protokollet kan man läsa om iakttagelser där Fukt, mögel, rötskador och läckage är återkommande ord, dock inte följt av några behov av fortsatt utredning. Riskanalys finns med och jag undrar hur stor vikt man ska lägga vid detta?
    De vänner och bekanta jag pratat med menar på att sånt står nästan i alla besiktningsprotokoll, och jag själv har ingen erfarenhet eller kunskap alls inom området.

Det har inte heller utförts någon radonmätning men då det senast gjordes mättes det till ett värde av 210Bq/m3 vilket är aningen förhöjt som jag förstår det.

Det har inte heller gjorts någon kontroll av asbest.

Om sådana här saker behöver åtgärdas kan man redan nu skapa sig en uppfattning om vad detta skulle kosta?

Tacksam för svar.

2. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Ta dit en egen besiktningsman om du vinner budgivningen. Se även till att vara med på besiktningen och ställ frågor om det du undrar över (exempelvis utifrån det protokoll säljaren tillhandahållit).

Det kan verka konstigt att behöva besiktiga igen, men att besiktiga huset ordentligt ligger i ditt intresse som köpare, det du kan upptäcka innan köpet kommer vara ditt ansvar vare sig du upptäcker det eller ej. Att få sig en bra bild utifrån ett otydligt protokoll är svårt. Alltid bättre att själv stå för valet av och kontakten med besiktningsman som köpare.

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Du har helt rätt, självklart ska jag ta dit min egen besiktningsman, kan du ge tips på frågor att faktiskt ställa?

4. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Krypgrunden exempelvis är en riskkonstruktion. Att få information om fuktkvoten i bjälklaget, befintlig eller tidigare angrepp på bjälkarna kan vara en sån sak.

Är badrummen original är de inget värda (enligt försäkringsbolag och i en eventuell tvist med säljaren) så dem får man kanske se det som dags att byta ändå. Är de däremot renoverade kan en uppfattning om det verkar yrkesmässigt utfört vara bra.

Fokusera på det som verkar dyrt och osäkert.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Det ena badrummet är korrekt utfört, det andra finns det ingen dokumentation om och tillsammans står det att ventilationen i utrymmena är bristfällig.

Så man vill lägga fokus på fuktkvoten, om jag förstår dig rätt.
    Hur gör man en sådan mätning?

6. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Ja, fuktkvot i bjälkar spelar roll, över en viss kvot kommer möglet. Man mäter med en handhållen fuktmätare mot trät, så det är viktigt att man kommer in i krypgrunden och upp på vinden. Funtkvot varierar över året, så bra att kolla med besiktningsmannen att det inte bara är under gränsvärdet, utan även bra givet när man mäter. Men finns det avfuktare i grunden har man nog redan avhjälpt större fuktproblem – eller så är det en varningsklocka...

7. C
    Medlem · Nivå 15
    Där håller jag inte med dina vänner. Nog för att det väldigt ofta förekommer anmärkningar av typen "förhöjd fuktkvot uppmättes" eller "riskkonstruktion" och liknande som kan föranleda en djupare undersökning. Men mögel, rötskador och läckage är ju faktiska skador som måste åtgärdas och det är nonsens att det skulle förekomma i nästan alla protokoll.

Med det sagt så är det ju inget konstigt i sig med att köpa ett hus med kända fel, men det gäller ju att ha en realistisk uppfattning om vad som krävs för att åtgärda felen i form av tid, pengar och energi.

8. M
    Medlem Nivå 1

Jag håller med dig till fullo.

Vad jag får fram av protokollet är att man inte kunnat iaktta några synliga skador i krypgrunden men att det finns risk för mögel, rötskador och fukt. Man har inte kunnat gå upp på vinden för att kolla detta då det inte finns en inspektionslucka men man skriver att det finns en risk för kondens, läckage och fukt då det är ett plattak.

Det framgår tydligt att ett balkongräcke är rötskadat men det är inget större ingrepp.

9. C
    Medlem · Nivå 15
    OK, man har inte iakttagit några skador alltså. Du kanske borde posta den fullständiga texten för de punkter du är orolig för. Annars är det svårt att dra några meningsfulla slutsatser.

10. M
    Medlem Nivå 1

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: