3 382 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Besiktningsprotokoll med anmärkningar
Vi har skrivit på kontrakt för ett "nytt" begagnat hus. Huset är ca 18 månader gammalt, tvåårsbesiktningen är mao inte utförd än. Huset är byggt av ett av våra största byggföretag i i ett nytt litet villaghetto där alla hus ser likadana ut och är byggda samtidigt.
Kontraktet har en besiktningsklausul och vi har nu utfört vår besiktning. Besiktningsmannen var generellt imponerad över husets dokumentation. Men, protokollet innehåller följande anmärkningar:
Hur viktigt är ett slutbevis?
Hur allvarligt är problemet med brunnsmanschetten i praktiken? Besiktningsmannen tyckte att felet var försumbart.
Kommer byggföretaget att vägra att åtgärda 1 och 2 vid garantibesiktningen?
Måste jag anlita en egen besiktningsman för att vara säker på att han ska kräva av byggföretaget att de åtgärdar brunnsmanschetten eller räcker det med att jag står och kikar över hans axel och säger åt honom vad han ska skriva?
Många frågor, men jag känner mig verkligen rådvill.
Kontraktet har en besiktningsklausul och vi har nu utfört vår besiktning. Besiktningsmannen var generellt imponerad över husets dokumentation. Men, protokollet innehåller följande anmärkningar:
- Dåligt fall på golvet runt brunnen i duschen.
- Säljaren har inget slutbevis.
- Våtrumsintyg saknas.
- Brunnsmanschetten sticker fram under klämringen i golvbrunnen i tvättstugan.
Hur viktigt är ett slutbevis?
Hur allvarligt är problemet med brunnsmanschetten i praktiken? Besiktningsmannen tyckte att felet var försumbart.
Kommer byggföretaget att vägra att åtgärda 1 och 2 vid garantibesiktningen?
Måste jag anlita en egen besiktningsman för att vara säker på att han ska kräva av byggföretaget att de åtgärdar brunnsmanschetten eller räcker det med att jag står och kikar över hans axel och säger åt honom vad han ska skriva?
Många frågor, men jag känner mig verkligen rådvill.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 723 inlägg
Att brunnsmanscetten sticker fram bryter mot monteringsancvisningen för klämringen. Det anses öka risken för läckage, vet inte exakt varför,
Saknat slutbevis kan vara väldigt allvarligt. Det betyder alltså att huset inte är färdigbyggt enl. kommunen. Frågan är då varför inget bevis utfärdats. Det kan vara ngt. rent byråkratiskt strul. men det kan också betyda att huset har allvarliga fel i förhållande till det givna bygglovet. Risk för rivningsbeslut.
Även om det är ett mindre byråkratiskt problem så kan det vara väldigt struligt att få det rättat.
Saknat slutbevis kan vara väldigt allvarligt. Det betyder alltså att huset inte är färdigbyggt enl. kommunen. Frågan är då varför inget bevis utfärdats. Det kan vara ngt. rent byråkratiskt strul. men det kan också betyda att huset har allvarliga fel i förhållande till det givna bygglovet. Risk för rivningsbeslut.
Även om det är ett mindre byråkratiskt problem så kan det vara väldigt struligt att få det rättat.
Redigerat:
hempularen skrev:Det kan förstås vara väldigt allvarligt, men absolut mest sannolikt skulle jag säga är att det inte är allvarligt alls.
Det är väldigt många 18 månader gamla hus som inte har slutbevis än, därför att man inte skickat in något papper än. Många dröjer med att skaffa slutbevis, eftersom det inte behövs förrän bygglovstiden går ut.
Kolla med kommunen vad som gäller för slutbeviset.
1, och 4 tycker jag inte verkar ngn fara.
3 an kan ju betyda allt och inget - det allvarligaste är om det är ett rel nytt badrum så har ni ingen garanti och försäkringen kanske inte gäller...
2an borde du kunna ringa kommunen och kolla upp bara
/K
3 an kan ju betyda allt och inget - det allvarligaste är om det är ett rel nytt badrum så har ni ingen garanti och försäkringen kanske inte gäller...
2an borde du kunna ringa kommunen och kolla upp bara
/K
Förlåt, jag glömde facit: Efter att ha ringt kommunen hade jag ett slutbevis på mailen inom en kvart. Och efter att ha trakasserat ett tiotal personer på byggbolaget fick jag namnet på firman som gjort våtrummen. De i sin tur fixade fram kopior på våtrumsintyget på någon dag.
Jag återkommer efter garantibesiktningen så får ni se hur det gick med klämringen.
Jag återkommer efter garantibesiktningen så får ni se hur det gick med klämringen.
Svaret på den frågan är att klämringen ska ligga under en liten klack i golvbrunnen (jag har inte sett en naken golvbrunn själv). Sticker manschetten ut så kan inte klämringen komma hela vägen ner.hempularen skrev:
En slumpmässig kakelfirma jag ringde och pratade med sa att så länge de inte har gjutit in klämringen i någon smet så går det att försiktigt lossa på den och sticka in en tunn kniv under den och skära bort överskottet. Personligen så tycker jag att det låter som att man kan ställa till med mer skada än nytta
Dessutom undrar jag varför man inte har gjort manschett och klämring som en enhet vid tillverkningen. Det borde ha eliminerat det här problemet.
Liknande trådar
-
Anmärkningar i besiktningsprotokoll (förhöjda fuktvärden m.m.)
Köpa & Sälja hus -
Hjälp med besiktningsprotokoll, tolka anmärkningar
Köpa & Sälja hus -
Anmärkningar i besiktningsprotokoll, hur allvarliga är det?
Köpa & Sälja hus -
Fallit för ett hus - besiktningsprotokoll med många anmärkningar
Köpa & Sälja hus -
De värsta anmärkningarna i besiktningsprotokoll att se upp med
Köpa & Sälja hus