Byggahus.se

Besiktningsanmärkningar

1. E
    Medlem · 4 inlägg

EmEng

Medlem
    Hej!
    Vi har köpt ett Modulenthus och vår slutbesiktning var den 21 december och det var då en hel del fel och vi fick innehålla 30.000kr. Nu har det gått mer än 2 månader vilket var den tid de hade på sig att åtgärda felen men bara hälften är åtgärdade. Vi ringer och mailar men ingen ger oss några svar om när det ska åtgärdas - vad händer nu? Måste vi fortsätta tjata tills de rättar till felen eller vad gör man?

???

2. F
    Medlem · 294 inlägg

FredrikB

Medlem

Re: Besiktningsanmärkningar

Fortsätt tjata.

Snart 1 år efter slutbesiktning agerar Anebyhus fortf. som om vi köpt en påse sega råttor där en var lite torr. Vi betalade 1.5 mille och inte 10 spänn, jag är så jäkla trött på tomma löften och standardkontraktet gav inget utrymme att hålla pengar...

3. M
    Medlem · 1 044 inlägg

muppen

Medlem

har startat en tråd i Modulenthus egen tråd. se den
    lycka till

4. FlitigaLisa
    Medlem · Södermanland · 1 318 inlägg

FlitigaLisa

Medlem

Kunde inte sagt det bättre själv! Man blir så hopplöst trött på allt detta, ska det vara så himla svårt att fixa det sista? Hade jag skött mitt jobb så hade jag varit arbetslös fort...

5. B
    Medlem · 153 inlägg

Beemer

Medlem

Hur kom det sig att det var just beloppet 30.000 som innehölls? Är det inte 10% man kan hålla inne?

Vilken ort har ni byggt på?

/Björn

6. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Om byggnationen skett enligt ABS 95, vilket borde vara fallet i fråga om Modulent gäller följande:

10 % av kontraktssumma får innehållas till dess godkänt slutbesiktning skett. Om fel konstateras vid slutbesiktningen får ett belopp motsvarande vad det kostar att åtgärda dessa fel innehållas till dess åtgärd skett. I detta fall har tydligen besiktningsmannen rekommenderat Er att innehålla 30 000 kronor.

Avhjälpande skall ske inom skälig tid, normalt två månader. Om avhjälpande inte skett inom denna tid får beställaren låta avhjälpa fel på entreprenörens bekostnad sedan han underrättat entreprenören om detta.

Då Du gjort detta kan Du alltså låta någon annan åtgärda och dra av kostnaden för detta från de 30 000 kronor du håller inne. Medsänd kopior av specifiserade, kvitterade räkningar på arbetet till Modulent när Du betalar den sista likviden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.