Byggahus.se

Besiktningsanmärkning

1. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    En korrekt instalerad anslutningsdosa håller den IP klass den är godkänd för. Ett utag gör detta bara när inget är anslutet eller om rätt sorts stickpropp sitter i.
    Just i detta fall säger min magkänsla att det bästa vore att dra en anslutningskabel in i röret upp till första dosa med någon typ av dragavastning vid rörutsläpp.

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Eller att dra in den matande kabeln till karets anslutningsdosa.

3. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Är det OK att låta en kabel som är tänkt att använda som spikad/fast ansluten att hänga löst? Trodde inte det va OK med EK.

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Karet står stilla, för det mesta, och vibrerar inte. Så det är inte märkvärdigare än att ansluta en VVB, handdukstork eller annan stationär apparat. Den kanske kommer att hänga i luften några decimeter men det är inga problem om den är skyddad eller dragavlastad.

5. S
    Medlem Nivå 6
    Jag förstår inte riktigt vad ni menar. Kan vattnet som möjligtvis rinner ner längst väggen kanske leda sig in i badkaret bara för att det sitter ett VU där ist för anslutningsdosa?

6. B
    Medlem · Nivå 5
    Ingen aning faktiskt det var mer av en hypotes :p

7. Bo.Siltberg
    Det som menas är att ett uttag under badkaret är formellt fel.
    Men samtidigt får man söka efter reella risker med detta om uttaget sitter skyddat och torrt vilket det bör göra.

• Laddar…
  8. Tomtom79
    Medlem · Nivå 9
    Man kan ju även tänka sig att när fronten är på badkaret så rör sig kabel något och ligger mot en vägg där vatten rinner. Plötsligt rinner vattnet längs kabeln istället och hänger det då illa rinner det in i uttaget.

När det gäller eventuellt ansvar och vem som får skulden kanske kan kvitta. Om ett papper på att någon annan sade si eller så när mitt barn eller barnbarn eller kompis barn har dött en plågsam död i badrummet hade åtminstone inte hjälpt mig.

9. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    OK bara jag då som drar ut vårat dubbla bubbelkar 2 gånger per år för att städa under då? Borde nog göras oftare men ids inte. Kan man då köra EK till spis också för det är nog samma frekvens på städning bakom denna hos många.

10. E
    Medlem · Nivå 23
    Nu är det knappast nått problem att dra fram karet en eller en par ggr per år huvudsaken är väl då att man lämnat så mycket kabel att man inte behöver slita och dra i kabeln för att kunna flytta karet.
    Ps
    Skulle man ha nått behov av att städa oftare så finns ju alltid möjligheten att ansluta karet med en FKK

• Laddar…
  11. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Jag litar fullt på vad ni skriver men tycker iaf att det rimmar illa att man till en spis även när den är fast ansluten använder en riktig anslutningskabel men det verkar vara helt OK att använda annat i detta fall.
    Kanske är så att det är av gammal vana man använder anslutningskabel till spisar?

12. Bo.Siltberg
    Nåja, med dina städvanor backar jag en aning ;) Är det nåt man drar i två ggr per år skulle även jag välja en flexibel anslutningskabel. Bubbelbad är lite speciellt med sina försvårande omständigheter - där skulle man vilja slippa en svåråtkomlig dosa bakom karet som potentiellt är utsatt.

• Laddar…
  13. S
    Medlem Nivå 6
    Hej alla, tittar runt lite nu och hittade en anslutningsdosa på nätet men står att det är ip20 vid utvändigt montage? Hur får jag den till ip44?

14. S
    Medlem Nivå 6
    Är inte ett bättre alternativ isåfall att sätta en kopplingsdosa som är ip 65?

15. S
    Medlem Nivå 6
    Eller sätter man en utvändigt dosa som är ip44 och sen anslutningsdosan i med tätning osv?